De er spesialister i IKT

UTD Nord- Gudbrn vgs, avd Otta 
 
Fra venstre Stine Sørlien, førsteårs lærling, lærer Jan Frode Lindsø og  Rikard Næss, andre års lærling *** Local Caption *** SE HER:  -Sånn kan du gjøre det! Lærlingene Stine Sørlien og Rikard Næss viser lærer Jan Frode Lindsø hva de har lært i praksis. Foto: Anne Stokke

UTD Nord- Gudbrn vgs, avd Otta Fra venstre Stine Sørlien, førsteårs lærling, lærer Jan Frode Lindsø og Rikard Næss, andre års lærling *** Local Caption *** SE HER: -Sånn kan du gjøre det! Lærlingene Stine Sørlien og Rikard Næss viser lærer Jan Frode Lindsø hva de har lært i praksis. Foto: Anne Stokke

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Stine Sørlien og Rikard Næss er gode å ha når PC-en streiker. For de utdanner seg til IKT-servicemedarbeidere.

DEL

UtdanningOTTA: Etter skolegang på IKT-servicefag ved Nord-Gudbrandsdal videregående avd. Otta er begge nå godt i gang som lærlinger.

IKT-servicefag er en del av utdanningsprogrammet Service og samferdsel.

Rikard er andreårs lærling i Dovre kommune (og skal avlegge fagprøven til sommeren) mens Stine er førsteårs lærling i Vågå kommune.

Lærerike år

Det er ikke bare når maskina slår krøll på seg at IKT-folket blir tilkalt. Men det er kanskje da de er mest synlige: Når kommunelegen på Dombås ikke får skrevet ut resepter fordi PC- en står eller når maskinene i femteklasse på Lalm skole ikke funker – ja, da er IKT-spesialistene på pletten. For å undersøke, ordne, fikse, veilede, forklare.

– Men vi jobber med det meste fra brukerstøtte til ettersyn med servere. Dovre kommune har over 400 maskiner, så det er jo en del å holde styr på, forteller Rikard.

– Da jeg var på intervju i forbindelse med lærlingsøknaden, ble jeg spurt om jeg hadde sertifikat. Nå skjønner jeg veldig godt hvorfor! Kommunen har virksomhet mange steder, og når det «brenner» er det bare å komme seg i bilen så fort som mulig.

Mens Rikard har hele kommunen som arbeidsfelt, arbeider Stine med IKT i skolesektoren. Det betyr mye kontakt både med elever og personale på skolene i Vågå og Lalm.

– Vågå er langt framme når det gjelder bruk av moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi, og det er jo kjempefint for meg som er her for lære mer og utvikle meg. I kommunen er det rundt 500 maskiner, sier hun.

Stine har base på ungdomsskolen i Vågå, og pendler mellom skolene i kommunen.

– Tålmodighet er bra

– Hvilke egenskaper er gode å ha for den som vil bli IKT-medarbeider?

– Først og fremst interesse for faget, naturligvis. En bør være nysgjerrig, være interessert i å finne løsninger. Nøyaktighet er også viktig, sier Rikard.

– Også må en være tålmodig, legger Stine til.

For det er nå en gang slik at ikke alle tar den nye teknologien like lett.

Det er bare å forklare, om att og om att, og så sitter det plutselig, sier Stine.

– Så du må være flink til å forklare og instruere?

– Ja, det er riktig. Og vi har funnet ut at det ikke er så smart å bruke for mange faguttrykk. Det er bedre å forklare med enkle ord.

Lønn som lærling

Lærlingene arbeider under veiledning på arbeidsplassen. Lærlingene følger arbeidslivets regler når det gjelder oppmøte, arbeidstid, ferie og slike ting. Det betyr at de har ordinær ferie på linje med de reglene som gjelder på den enkelte arbeidsplass. Den lange skoleferien gjelder altså ikke for lærlinger. De får lønn i hele opplæringstida, - én årslønn som fagutdannet fordelt over to år.

Lærlingene har jevnlig møte med veilederne sine. Da snakker de om arbeidet som er gjort og hvilke oppgaver de skal til med det neste halvåret. Etter to år er det tid for fagprøven.

Når den er i havn, vil Rikard reise til Trondheim og ingeniørstudier der. Stine har et år til å tenke på, og hun er ikke helt sikker på hvor veien går videre. Begge sier: Som lærling får du lære, du får vise hva du kan og du får en forsmak på arbeidslivet.

Til dem som vurderer å velge IKT-servicefag sier faglærer Jan Frode Lindsø:

– Alle kan søke IKT på Vg2 – uavhengig av hvilken Vg1 de tok.

HER KAN DU LESE FLERE SAKER OM UTDANNING

Artikkeltags