Gå til sidens hovedinnhold

Reiselivet: Kreativitet kan være en hjelp i nøden

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.


Reiselivet skriker etter arbeidskraft. Mange utenlandske ansatte forsvant med korona, nordmenn er ikke veldig interessert i jobbene. Det er ikke så rart. Restauranter og hoteller er blant dem som tilbyr lavest gjennomsnittslønn i landet, til tross for ugunstig arbeidstid.

Regjeringa prøver å gjøre reiselivet mer attraktivt. NHO får nå to millioner kroner til en rekrutteringskampanje for å få flere til å velge matbransjen. Målet med rekrutteringskampanjen er å vise både nåværende og fremtidige fagarbeidere de gode mulighetene som finnes innenfor denne bransjen, sier landbruks- og matminister Sandra Borch til NTB. Problemet er at gråstein ikke blir til gull selv med god markedsføring.

Noen flere ungdommer kan selvfølgelig la seg friste, men det er avgjørende at nyansatte møter en hverdag som gir mening og lønn til å leve av.

En rekrutteringskampanje endrer ikke over natta tilgangen på norsk arbeidskraft. Et kompetanseløft, bedre lønns- og arbeidsvilkår og et styrket omdømme kan på sikt bedre tilgangen på arbeidskraft, men det vil ta tid.

Bransjen selv kan derimot ta grep for å skille seg ut og gjøre seg mer attraktive. Eier av familiehotellet Nermo, Johannes Nermo, i Øyer, er opptatt av hva slags pakke i arbeidsgiverne tilbyr. Muligheten for en givende heltidsjobb og faglig utvikling betyr mye. En arbeidsgiver med spennende planer, inspirerende mål og et godt arbeidsmiljø vil skille seg ut i mengden.

Selv om ikke arbeidslivet i distriktene kan tilby den samme lønnen som i storbyene, så har distriktene andre kvaliteter. Reiselivet i Gudbrandsdalen bør fremheve og dra nytte av de kvalitetene som finnes her. Kreativitet kan være en hjelp i nøden.

Les også

Da Johannes utlyste ledig sjefsjobb, fikk han svar fra øverste hylle

Les også

Amanda (33) sluttet i jobben: – Det må være lønninger vi kan leve av

Les også

De gjør dalen attraktiv og må få som fortjent