Reiselivet på offensiven?

Bruk Lillehammer-navnet og samarbeid på tvers i reiselivet, oppfordrer innsenderen. Foto: Torbjørn Olsen
Leserinnlegg Reiselivet i hele Innlands-Norge «blør» som følge av koronatiltakene. Nå er det tid til å samles og tenke framtid – sammen. «Kjøttvekta» har stor betydning for å få gjennomført gode ideer. Et godt utgangspunkt kan være storflyplassen ved Fagernes. Den ligger der – ubrukt – og venter på tiltak.
Lillehammer kan være neste punkt på blokka. Lillehammer er et velkjent begrep i Europa. Også globalt. Gjenkjenning har stor verdi i internasjonal markedsføring. Bruk Lillehammer-navnet.
Å binde sammen de to, storflyplassen og Lillehammer, er godt redskap i «verktøykassa». Det betyr vei. Øvrig næringsliv og kulturliv har også stor nytte av ny vei for samhandling og samkvem.
Vei = tilgjengelighet. Vei er avgjørende for reiselivet i dag. Reiseliv er en betydelig næring i hele Innlands-området fra Ustaoset og Geilo i vest til Trysil og Åre i øst. Reiselivet har mye å tjene på å samle seg langs denne aksen. Dette er en anbefaling som tidligere finansminister Per Kleppe kom med i en samtale for flere år siden. Samarbeid gir slagkraft for å løfte fram Innlands-området i europeisk og global sammenheng. Bruk dø-tiden nå til samling og fortell politikerne hva reiselivet vil ha i kommende NTP.
Vil du høste, må du så!
Paul Barkve, Oslo
DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir