Dovrebanen legges ut på anbud

I 2018kan Dovrebanen være over på nye hender.

I 2018kan Dovrebanen være over på nye hender. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

NSB kan miste retten til drift på flere norske strekninger.

DEL

Oslo (NTB): NSB kan få konkurranse. Regjeringen legger halvparten av Norges togstrekninger ut på anbud. Det dreier seg blant annet om Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen.

– Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende. Denne formen for løsning er tidligere gjort på Gjøvikbanen og har vært vellykket, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han understreker at dette gjøres i tråd med Stortingets vedtak fra i fjor.

Strekningene som lyses ut for konkurranse, er Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen. I tillegg skal avtalen for Gjøvikbanen forhandles på nytt.

NSB optimistisk

– Vi satser på trafikkstart med operatørene fra desember 2018, sier samferdselsministeren.

NSB får altså konkurranse, men NSB-sjef Geir Isaksen er optimistisk, skriver Aftenposten.

– Vi kjenner strekningene godt i dag. Vi kjenner kundene. Vi tror vi har et godt utgangspunkt for å regne ut riktig pris. Og så har vi veldig lyst til å vinne dette, slår han fast.

To trafikkpakker

Anbudskonkurransen deles i to. Konkurransen om det som kalles Trafikkpakke 1 vil foregå i første halvår i 2017. Det omfatter Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Målet er at det skal inngås avtale med operatører i løpet av august neste år.

De øvrige togstrekningene omfattes av det som kalles Trafikkpakke 2, og her er målet at det skal inngås en avtale ved årsskiftet 2017/2018.

- Bedre utstyr, ikke flere selskaper

LO mener norsk jernbane trenger bedre utstyr, ikke flere selskaper som skal drive togtrafikken.

– Det hjelper ikke å ha flere aktører på skinnene når skinnegangen er nedslitt. 70 prosent av alle forsinkelser skyldes spor, signalanlegg og kjøreledning. Feil på togene utgjør rundt 30 prosent, sier LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen i en kommentar til at regjeringen skal legge åtte jernbanestrekninger ut på anbud.

Han føyer til at konkurranseutsetting i realiteten kan bety en massiv overføring av kapital til utenlandske togselskaper.

– Det blir ikke konkurranse om kundene. Det blir konkurranse om å få monopol på å kjøre strekninger i Norge, hvor overskuddet blir generert av statsstøtte. Det vil si våre felles skattepenger, sier Gabrielsen.

Artikkeltags