Gå til sidens hovedinnhold

Se opp, nå kommer de!

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.


De er elsket og hatet. I dag kommer de første elsparkesyklene som kan leies til Lillehammer! Rundt femti elsparkesykler inntar byen, til glede for noen og frustrasjon for andre.

20 kilometer i timen kan elsparkesyklene holde. Å suse av gårde på rette strekninger som til høgskolen kan selvfølgelig bli populært. Å holde 20 kilometer gjennom gågata kan fort få fatale konsekvenser.

Firmaet som leverer sparkesyklene er i dialog med Lillehammer kommune for å finne ut av hvor farten må settes ned. Gågata må være et selvskrevet punkt på lista.

Heldigvis kan farten reduseres der behovet er størst, men hva med alle bakkene? Nedover kan farten bli vel stor og oppover går batteriene fort tomme.

Elsparkesyklene vil ikke bli et positivt bidrag dersom de ligger henslengt i enhver bakke, eller dersom folk skader seg. Dessverre har flere omkommet i ulykker med elsparkesykkel.

Da daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i 2018 likestilte elektriske sparkesykler med sykler sa han at vi skulle få enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro. Erfaringene viser at det ikke er så enkelt. Kommuner kjemper for i større grad å kunne begrense bruken. Både Bergen og Trondheim har forsøkt, men tapt mot utleierne i retten.

Lillehammer må unngå elsparkesykkel kaos

Kommunal- og moderniseringsdepartementet mener at kommunene i dag har myndighet nok. Et anket søksmål kan bli avgjørende for elsparkesykkel-markedet i Norge.

Lillehammer er dermed på veg inn i et marked hvor kommunenes begrensningsmulighet er uavklart og hvor reglene er uklare. Ny regler utarbeidet av Statens vegvesen sendes snart til departementets kontor.

I påvente av nye regler må vi innbyggere ta i bruk elsparkesyklene på en ansvarlig måte for oss selv, for de rundt oss og for bymiljøet. Tidlig skjenkestans kan bidra til at vi får en mykere start.