Gå til sidens hovedinnhold

Si sannheten om maten

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.


Nortura innrømmer urealistisk markedsføring av gris. Konserndirektør Kjell Rakkenes i Nortura sier de til og med har lært ei lekse. Men det er ikke første gang Nortura må krype til korset. Etter å ha mottatt over 100 henvendelser på en Gilde-kampanje i 2019, som sa at forbrukerne kan være trygge på at dyrene har hatt det bra, ba Forbrukertilsynet Nortura endre markedsføringen.

To år har gått og igjen, midt i grillsesongen, rettes søkelyset mot Nortura. Etter nye bilder og videoer tatt av aktivister, står grisebonde Frants Eirik Kvam fra Øyer fram og kaller markedsføringen av produktene som urealistisk grønnvasking. Han mener dette fører grisebønder ut i en uheldig spagat mellom næringas framstilling og aktivistenes svartmaling.

Forbrukerne vil vite hva som faktisk befinner seg i kjøledisken

Nortura sier de har tonet ned markedsføringen, men bare for kun en måned siden skapte produktet «Grillribbe av nakke» fra Gilde reaksjoner i sosiale medier. Bønder reagerte fordi et slikt produkt rett og slett ikke er fysisk mulig.

Forbrukerne vil vite hva som faktisk befinner seg i kjøledisken. De vil ikke ha floskler om at dyrene har hatt det bra, dersom det ikke stemmer. Det må være enkelt å se om kjøttet i det hele tatt kommer fra Norge. Forbrukerne trenger heller ikke forfinede eller villedende beskrivelser av produktet.

På Gilde sin nettside står det tydelig «Holder man ikke standarden for dyrevelferd, får man ikke levere kjøtt til Gilde.» Nå må Gilde og Nortura en gang for alle bevise at næringa holder det de lover. Det holder ikke med nye kommunikasjonsplaner og markedsføringskampanjer som lover forbedring. Først må det tas grep i alle ledd i produksjonen. Uanmeldte kontroller fra Mattilsynet må over tid dokumentere god kvalitet. Så kan forbrukerne over tid gjenvinne tilliten mange bønder fortjener, i takt med at varene som selges faktisk holder det de lover.

Les også

Nortura innrømmer urealistisk markedsføring av gris: – Vi har gjort feil