Slik kan vi skape liv i reiselivet i Innlandet igjen

Av
DEL

debatt

Hele reiselivet i Innlandet er hardt rammet av koronakrisen. Svært mange reiselivsbedrifter i Lillehammer og Gudbrandsdalen har hatt stengte dører i flere uker, og mange ansatte er permitterte. Omsetningssvikten er alvorlig. Omsetningssvikten på årsbasis vil bli 30-50 prosent, men det avhenger av hvordan sommersesongen blir. Reiselivsdestinasjonen Trysil skulle hatt mellom 50 og 60 000 turister i påsken. På grunn av koronakrisen hadde næringslivet i Trysil et omsetningstap på 750 millioner kroner i løpet av påskeukene.

Nå starter arbeidet med å gjenåpne reiselivet og få folk tilbake i arbeid. For ifølge norske myndigheter er det nå helt klart tillatt å spise og drikke ute, gjennomføre reiser og å planlegge sommerferien i Norge. Landet skal gjenåpnes i tiden fremover. Vi har et reisemål i verdensklasse, og det er ingen grunn til å nøle med å legge sommerferien til Innlandet. Dra til Lillehammer og opplev Maihaugen, dra på campingferie på Lillehammer camping, ta med familien til Hunderfossen eller opplev Trysil med klatrepark og stisykling. Du vil ikke bare få en fantastisk flott ferie, men du vil også bidra til å redde arbeidsplasser. Book gjerne direkte fra overnattingsstedet, da bookinger fra utenlandske turister, som mest sannsynlig ikke kommer i sommer, kan få det til å se ut som overnattingsstedet er fullt.


Til arbeidet med å gjenreise reiselivet i Innlandet er vi ikke bare avhengige av at nordmenn reiser igjen, men også at lokale og nasjonale myndigheter gjør det de kan for å få hjulene til å gå rundt igjen. Bedriftene trenger at aktiviteten tas opp igjen innenfor trygge og forsvarlige rammer. NHO Reiseliv bidrar til denne tryggheten, i dialog med myndighetene, ved å utforme bransjeveiledere for smittevern på campingplasser, opplevelsesbedrifter, spisesteder og hoteller. Veilederne vil hjelpe bedriftene å følge smittevernrådene fra myndighetene, og sikre at gjester kan føle seg trygge.


Et annet ledd i å trygge forbrukerne er å sikre at det er de nasjonale avstands- og hygienereglene som skal gjelde fremover, og ikke særegne lokale tiltak som ikke følger den nasjonale normen. Særskilte regler fra kommunene må bort, og det er gledelig at lokale myndigheter har åpnet både skiheiser og campingplasser som har vært stengt uten forankring i nasjonalt forbud.


Fokus på avstand, hygienetiltak, testing av smittede og sporbarhet av deltagere - er tiltak Verdens helseorganisasjon anbefaler. Det er bra at Norge legger seg på denne linjen fremover. Kulturarrangementer har vært helt stengt av staten. Fra 7. mai ble det tillatt for arrangementer med opptil 50 deltakere, og fra og med 15. juni kan det være inntil 200 deltagere. For mange kulturbedrifter vil dette fortsatt være for lite til å gi lønnsomhet, men det er en begynnelse. Det at avstandsregelen nå er redusert fra to til én meter betyr at bedrifter som driver med møtevirksomhet og konferanser vil få grunnlag for økonomisk drift tilbake. Spisesteder som har vært stengt i flere uker begynner å åpne igjen, og fra 1. juni kan serveringssteder som ikke har matservering og fornøyelsesparker åpne igjen.

Myndighetene har sagt at kompensasjonsordningen, som skal dekke noen av de faste kostnadene under koronakrisen, vil bli forbedret fremover for å fange opp noen mangler. Vi forventer at ordningen vil tilrettelegge bedre for sesongbedriftene som for eksempel alpinanleggene, og regjeringen bør vurdere å forlenge ordningen til høsten eller ut året, så lenge bedriftene fortsatt har et stort behov for økonomisk bistand. Det er likevel viktig å understreke at kontantordningen kan holde bedrifter flytende, men det er kun gjenåpning som får permitterte tilbake i jobb og som sikrer omsetning som reiselivet trenger for å komme seg på beina igjen.


Nå håper vi at så mange som mulig vil feriere i Innlandet slik at reiselivet kan komme seg opp å stå på beina igjen. Bortfallet av inntekter fra det utenlandske markedet er katastrofalt for det lokale reiselivet, og vil i verste fall føre til mange konkurser og oppsigelser. For eksempel kommer så mange som 80 prosent av de kommersielle gjestene i Trysil fra utlandet. Gå og spis på et lokalt serveringssted, nyt en utepils på den lokale puben eller utforsk en severdighet i nærområdet du ikke før har opplevd.

Reiselivsbedriftene er klare til å ta imot deg med åpne armer, men med god avstand.

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv
Bjarte Wigdel, styreleder i NHO Reiselivs regionstyre Innlandet og daglig leder i Knettsetra AS

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags