Starte og drive bedrift – lettere å lykkes sammen med andre

Av
DEL

debatt

Vi hører stadig at Norge trenger flere gründere for å erstatte de bedriftene som blir borte. At bedrifter blir borte, er næringslivets natur. Hvordan skal vi så klare å “avle” frem flere bedrifter?

All erfaring tilsier at det er menneskene bak en bedrift som er nøkkelen. Ved siden av et godt produkt eller en god tjeneste, er det hovedsakelig gjennomføringskraft som skiller de som lykkes og de som ikke lykkes. Ved siden av mye annet selvfølgelig.

Nå er det slik at ingen kan alt, selv med lang utdanning og årevis med erfaring. Det å starte en bedrift helt alene gir derfor langt dårligere odds enn om du slår deg sammen med noen og lager et gründerlag. Helst da med mennesker som kan ting du ikke kan, som utfyller deg. Flinke gründere allierer seg med eller ansetter helst folk som er flinkere enn seg.

De som etablerer sin egen virksomhet baserer dette ofte på egen yrkeserfaring eller utdanning, eller begge deler. Dette gir en solid faglig bakgrunn og evne til å levere et godt produkt. Utfordringen er alle de andre funksjonene som kreves for å drive en bedrift: regnskap, finansiering, markedsføring, ledelse, personalhåndtering, nettverksbygging og mange flere små og store oppgaver.

Et godt råd er derfor fjellvettregel nr. 7: Gå ikke alene. For det første blir ofte turen hyggeligere med turfølge, og skulle uhellet være ute kan noen i turfølget hjelpe deg eller melde fra. De fleste trenger noen å jobbe sammen med, slik at de kan oppmuntre hverandre og utfylle hverandre. Det er nyttig at to eller flere kjenner virksomheten, slik at de(n) andre i starten kan drive bedriften om du for eksempel blir syk eller trenger en lengre ferie (kilde: Tek.no/Atle Skretting).

Når du så er blitt en etablert bedrift, som etter Innovasjon Norges regler er etter 5 år, skal du kanskje ansette folk. Hvordan unngår feilansettelser? Vi vet at det koster dyrt. Både selve ansettelsesprosessen, kostnader og tapte inntekter i etterkant. Fasit finnes ikke, men det er jo de personlige egenskapene du er ute etter. En person kan gjøre en god jobb i en bedrift og i en stilling, og være ubrukelig i en annen. Derfor er det så viktig å bli kjent med mennesket, viktigere enn å fokusere på CV.

Enhver bedrift er avhengig av at laget fungerer og det må være sammensatt av personer som utfyller hverandre og gjør hverandre gode. En klar ansvars- og oppgavefordeling må være på plass. Lederen må være flink til å lede og motivere laget. Den formelle strukturen må fungere, slik at det ikke etablerer seg en subkultur eller ukultur. Hvis da alle er enige om et felles mål og drar i samme retning, er sjansen for å lykkes stor.

Gründerdagen og Gründermiddagen i Kulturhuset Banken på Lillehammer den 24. oktober har fokus på akkurat dette, selve lagspillet i en bedrift og hvordan finne de rette folka, både i etableringsfasen og når bedriften er etablert og skal vokse. Vi lover ikke noen fasit på dette området, men vi presenterer en del gode eksempler og erfaringer som du kan ta med deg inn i din egen hverdag.

Henning Holmbakken, næringsutvikler, Lillehammer-regionen Vekst

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags