Trafikketatene har levert hvilke prosjekter de mener Samferdselsdepartementet bør prioritere å gi penger til i revidert Nasjonal transportplan.
I sine prioriteringer kutter de 12 prosjekter fra over hele landet, blant annet riksveg 15 over Strynefjellet.
Det skriver Aftenposten.
For to år siden la Stortingets transportkomité inn 1 milliard til oppstart i første periode av Nasjonal transportplan (NTP) (2022–2033) og 3,4 milliarder i andre periode. Det skulle være nok til en ny, lang tunnel som eliminerer 13 raspunkter på strekningen Skåre-Breidalen.
Nå foreslås dette kuttet.
Kommunikasjonssjef Kjell Solem i Statens vegvesen sier følgende til Aftenposten i en e-post:
– Vi ser at det er mange prosjekter som tidligere har ligget inn i NTP, som ikke kan realiseres i perioden 2025–2030, sier Solem.
Vegvesenet sier selv at vedlikehold og nytte vil trumfe store nye prosjekter de neste årene.
– Vi har sett på hva som er mulig og realistisk å få igangsatt, sier Solem.
Disse prosjektene vil Vegvesenet kutte:
- K5-prosjektet Arna-Stanghelle
- Rv. 19 Moss.
- E39 Breivika-Ørskogfjellet-Vik.
- Rv. 36 Skjelsvik-Skyggestein
- Rv. 5 Erdal- Naustdal
- E39 Osli-Ålgård
- E6 Narviktunnelen
- E134 Bakka-Solheim
- E16 Fagernes-Hande
- E14 Stjørdal-Meråker
- E10 Fiskebøl-Nappstraumen
- Rv. 15 Strynefjellet.
Og disse foreslås redusert:
- Rv. 22 Glommakryssing
- E18 Retvet-Vinterbro
- E16 Nymoen-Eggemoen
- E16 Hylland – Slæen
- E39 Smiene-Harestad
- E39 Ådland-Svegatjørn (Hordfast)
- E39 Vik-Molde
- E134 Saggrenda-Elgsjø

Flertall for ny Strynefjellstunell: – Går dette gjennom blir jeg glad
