Fadderuka Lillehammer, Studentorganisasjonen i Innlandet og Lillehammer Studentsamfunn er enige: den forbigåtte pandemien har satt sitt preg på studentene. Det er ingen tvil om konsekvensene av to år med pandemi, hvor noen til og med vil si at studentene er blant den delen av befolkningen som har slitt mest. Statistikken fjorårets Studentenes helse og trivselsundersøkelse (SHoT) viser oss, eksempelvis en økning på 13 % av studenter som har svart at de har eller har hatt alvorlige psykiske plager, er skremmende.

Nå som pandemien forhåpentligvis er over, må vi våkne, ta tak i problemstillingen, og legge inn en ekstra innsats for å sørge for at høstens studiestart overgår alle forventninger hva gjelder relasjonsbygging, inkludering og opplevelser som setter standarden for livet som student!

Det kan mistenkes at de ca. 1600 nye studentene som kommer til Lillehammer i høst, for ikke å glemme studentene som startet her under pandemien, ikke vet hvordan det er å være student, annet enn å sitte på hybelen foran en pc. Mange studenter kjenner ikke til andre studenter, campus eller byen de har valgt å flytte til for å studere. Vi som har vært nye studenter, vet hvor nervepirrende og sårbar en slik situasjon kan føles, og derfor er et godt mottak av studentene viktig. Det blir sagt at livet som student er den beste tiden i livet, som for mange hittil ikke har vært et riktig utsagn. Derfor må vi hjelpe studentene med å vise dem hvordan studentlivet normalt sett skal være, noe som i år krever en ekstra innsats.

Fadderstyret har i år valgt å satse mer på live kulturopplevelser og sette i gang idémyldring av nye arrangementer, og vi har bedt samarbeidspartnere tenke større, for å gjøre programmet for fadderuka så mangfoldig som mulig. Vi har også valgt å fornye fadderopplæringen, for å gi de rekrutterte fadderne en mer interaktiv tilnærming til rollen de har tatt på seg for å hjelpe oss med mottaket av de nye studentene. Dette er viktig arbeid for oss for å sikre at alle deltakerne føler på et eierskap til fadderuka, og dessuten et ansvar for å legge inn ekstra innsats i arbeidet de gjør for de nye studentene.

Nå er det også viktigere enn noensinne at vertskommunen er med i prosessene. Lillehammer er en studentby, noe som skal fryde bybildet. Men da må studentene vite at det finnes et liv utenfor hybelen.

Fadderukas samfunnsoppdrag er å skape sosiale møteplasser hvor man kan bli kjent helt i starten av studielivet, noe vi vil ha kommunen med på. Er dere klare for å legge inn ekstra innsats for studentene?

Mads Koppang og Maria Stordahl, faddersjef/faddernestsjef, Høgskolen i Innlandet, Lillehammer