Swix kjøper opp den ledende produsenten av telt og soveposer

OPPKJP: Heretter vil Swix-senteret på Storhove også omfatte telt og soveposer, når Bjørn Krekke og ledelsen i Swix kjøper den norske familiebedriften Helsport.

OPPKJP: Heretter vil Swix-senteret på Storhove også omfatte telt og soveposer, når Bjørn Krekke og ledelsen i Swix kjøper den norske familiebedriften Helsport.

Artikkelen er over 2 år gammel

Swix kjøper telt- og soveposeprodusenten Helsport for å bli totalleverandør av fritidsutstyr – og enda mindre avhengig av snø.

DEL

Tidligere har Lillehammer-bedriften kjøpt Svenske Lundhags med bekledning, sko og ryggsekker. Nå blir også Helsport, trønderfirmaet som er Skandinavias ledende produsent av telt og soveposer, en del av Swix-konsernet.

Komplett leverandør

Divisjonsdirektør i Swix Sport, fåvangingen Bjørn Krekke, sier foranledningen for oppkjøpet er ønsket om en komplett portefølje av utendørs bekledning og utstyr til fritidsmarkedet.

– Nå får vi tre merkevarer som overlapper hverandre. Lundhags med bekledning og sko, skøyter og ryggsekker. Ulvang med alle kroppsnære ullprodukter og Helsport med telt, soveposer og ryggsekker.

Eget varemerke

Krekke understreker at de ikke blir forandringer i varemerkenavnet.

– Vi gjør det samme som med Lundhags, viderefører driften med egne ansatte som dyrker merkevaren. Men tre varemerker gjør det enklere med smarte løsninger, ikke minst på salg.

Krekke sier de i likhet med Lundhags kommer til å vurdere om støttefunksjonene legges inn i en konsernløsning.

– Med Lundhags flyttet vi både kundesenter og lager til Lillehammer og oppnådde en vestlig effekt, samtidig som vi opprettholdt alle arbeidsplassene i Sverige, sier Krekke, som viser til at Swix har vokst til det han omtaler som «et house of brands», med evne å dyrke flere varemerker.

Familieeid selskap

Helsport som ble startet i 1951, og som i dag drives av andre generasjon, har 19 ansatte i Melhus, sør for Trondheim. Produksjonen foregår i hovedsak i Østen, med service- og reparasjoner i Norge.

Bedriften omsatte for 120 millioner kroner i fjor, ifølge Swix-ledelsen. Det betyr at «outdoor»-satsingen til Swix i 2016-tall vil utgjøre over 450 millioner kroner. Det gjør at Swix Sport-konsernet vil passerer milliardomsetning med god margin.

Helsport

Ble etablert i 1951, i Melhus, sør for Trondheim.

Bedriften eies av andre generasjon Helliksen.

Den første soveposen kom i 1954, det første teltet i 1957.

I 2015 omsatt bedriften for 103 millioner, med et driftsresultat på 3,5 millioner, viser tall fra Brønnøysundregistrene. I fjor var omsetningen 120 millioner kroner, ifølge Swix.

Artikkeltags