Det skal ikke være lett å bestille seg en togbillett. Jeg leser på internett at det går bra å kjøpe billetter på toget, men for redusere arbeidsbelastningen til togansatte om bord, foretrekker man at du alltid kjøper billett før du går om bord på toget. Gjør du ikke det vil du bli belastet med et ombordtillegg. Hvor mye dette tillegget er på, står det ikke noe om på informasjonssidene jeg fant på internett.

Før i tiden var det bare å møte opp på togstasjonen som var betjent av hyggelige folk fra NSB. Nå må du først ha en moderne telefon som koster deg mellom 5–12 tusen kroner, laste ned en applikasjon fra Vy,

Go-Ahead eller SJ NORD. Så må du ha kredittkort fra Visa, MasterCard eller Diners. Nei stopp, man kan jo bruke Vipps. Her en dag skulle ta toget fra Otta til hovedstaden. Forbi jeg ser litt dårlig bruker jeg alltid nettbrett til slike ting, ikke en liten SMART-telefon. Det var fram og tilbake med innlogging og passord på VY, men etter 35 minutter var jeg klar til å betale på Vipps. Da krasjet jo systemet, fordi jeg hadde jo Vipps bare på mobiltelefonen min.

Jeg er pensjonist 60-årene, jeg tenker med gru på om min tante på over 90 år skulle kjøpe seg en togbillett. Hun vil være helt avhengig av hjelp fra barn eller barnebarn for å kunne reise med tog eller buss. Skal jeg bestille togbillett og må bruke så lang tid hver gang jeg skal ut å reise, blir det til at jeg neste gang tar bilen og kjører sjøl.

Ronald Robertsen, Skjåk