Tusenvis ringer krisetelefonen: – For noen er en fortrolig prat med en av våre frivillige den eneste menneskelige kontakten de har i løpet av ferien

Norges største døgnåpne krisetjeneste på telefon og nett, Kirkens SOS, har mottatt over 22.000 samtaler siden juni.

Norges største døgnåpne krisetjeneste på telefon og nett, Kirkens SOS, har mottatt over 22.000 samtaler siden juni. Foto:

Av

Ensomhet, familieutfordringer og psykiske problemer går igjen når folk tar kontakt med Kirkens SOS.

DEL

Norges største døgnåpne krisetjeneste på telefon og nett, Kirkens SOS, har mottatt over 22.000 samtaler siden juni.

– For noen er en fortrolig prat med en av våre frivillige den eneste menneskelige kontakten de har i løpet av ferietiden, sier generalsekretær Leif Jarle Theis i Kirkens SOS i en pressemelding.

Et overveldende flertall tok kontakt via telefon, mens snaue 3.000 samtaler ble besvart skriftlig. Ifølge generalsekretæren foretrekker stadig flere unge de skriftlige kanalene.

Uavhengig av alder og kontaktmåte, gjelder henvendelsene i sommerferien stort sett det samme; ensomhet, relasjonsutfordringer og psykiske problemer.

– Den største forskjellen vi merker på samtalene i ferietiden, er at flere av samtalene omhandler relasjonsproblemer, og da primært innad i familien, forteller Theis.

Krisetelefonen ble stiftet i 1974, og består av nærmere 1.000 frivillige medarbeidere og cirka 40 ansatte. De mottar omkring 300.000 henvendelser hvert år, og besvarer rundt 200.000 av dem.


Artikkeltags