En liten avstikker opp fra gågata ligger helsekostbutikken Jordnært. Adressa er Storgata 61, med inngang fra Jernbanegata. Butikken er én av to helsekostforretninger i sentrum, og åpna dørene 1. august 2015.

- Tallene har gått gradvis oppover siden vi starta, men nå har det flata ut. Det går greit så lenge jeg ikke trenger lønn, forteller innehaver Kristian Viken, som er mer opptatt av idealisme enn profitt.

Viken jobber som saksbehandler i kommunen. Som helse- og sunnhetsildsjel og innehaver tar han seg av regnskapet og hjelper til i butikken når det trengs. Det er Hilde Liens blide åsyn som møter kundene.

 ILDSJELER PÅ HELSE: Kristian Viken er innehaver og Hilde Lien er daglig leder på helsekostbutikken Jordnært. Lien er utdanna kostholdsveileder, og utfører mineral- og tungmetalltester på dem som ønsker det. 
ILDSJELER PÅ HELSE: Kristian Viken er innehaver og Hilde Lien er daglig leder på helsekostbutikken Jordnært. Lien er utdanna kostholdsveileder, og utfører mineral- og tungmetalltester på dem som ønsker det. (FOTO: )

Les alle sakene i GDs nye serie i nettmagasinet: Livet i sentrum

Jordnært skiller seg litt fra andre helsekostbutikker, kanskje først og fremst fordi den ikke er medlem av noen kjede. Her er det alt fra matvarer og kosttilskudd til klær, vaskemidler, ullgarn, tøfler og hudpleieprodukter. En tegnekrok til barn som kjeder seg når foreldrene handler, og ikke minst et brukthjørne med møbler og ting fra brukthandelen til Liens mor.

NOSTALGI: En gammel bamse i en liten barnekorgstol.
NOSTALGI: En gammel bamse i en liten barnekorgstol.(FOTO: )

- Her kan du kjøpe stolen du setter deg ned i eller handlekorga du bruker. Vi har det meste til en bærekraftig livsstil, forteller Lien, men legger til at de selger mest mat og kosttilskudd.

- Mål å bli som andre europeere

- Hvem handler på Jordnært?

- For meg ser det ut som over halvparten av kundene våre har bakgrunn fra Nord-Europa, og kommer fra land der det er mye større tilbud av økomat i butikkene, sier Viken.

Han har tro på at Lillehammer og Norge kommer etter og at det totale økomatsalget vil stige til cirka 10 prosent innen 5–10 år.

- Med Jordnært vil jeg være med å bidra til at folk i Lillehammer kommer etter andre europeere, der salg av økologisk mat har passert 10 prosent av totalen i Danmark og Sverige og 20 prosent i Tyskland og Nederland, sier Viken.

SERIE: Livet i sentrum

* Hva vil plasseringen av nytt E6-løp og en eventuell utvidelse av Strandtorget ha å si for sentrumshandelen? Et av kriteriene for å sikre videre liv i sentrum er ifølge en ny handelsanalyse at det fylles på med flere butikker og virksomheter, såkalt "innfill", i Storgata.

* GD tar pulsen på næringslivet i sentrum og undersøker hvordan det går for bedriftene.

INNGANG FRA JERNBANEGATA: Kristian Viken utelukker ikke at butikken på sikt flytter ned i selve gågata.
INNGANG FRA JERNBANEGATA: Kristian Viken utelukker ikke at butikken på sikt flytter ned i selve gågata.(FOTO: )

- Plass til alle

Viken og Lien er overbevist om at det er plass til både dem og Linné Helsekost i sentrum.

- Vi hadde nok hatt mer trafikk om vi hadde ligget i selve gågata, men folk som begynner å handle her, fortsetter med det, forteller Viken.

Han forteller også om alle som sier "jeg visste ikke at det var butikk her", som tilfeldigvis har gått forbi og oppdaget butikken.

- Vi har nok litt å hente på reklamering. Vi er på Facebook og Instagram og har én og annen annonse i GD. Vi har også snakka om å sette opp en bod i gågata når det er arrangementer i byen.

Men folk kommer ikke til Lillehammer for å oppleve "gjøglerier" i gågata, mener Viken.

- De kommer for naturen og for et fint sentrum som har fått Byggeskikkprisen. Som med alle andre fine plasser, som Gamla Stan i Stockholm, synes folk det er koselig å gå her. Miljø er viktig. Koselige kafeer og nisjebutikker, understreker Viken.

Beliggenhet er såpass viktig at innehaveren etter hvert ikke utelukker flytting til et annet lokale i selve gågata.

- Vi tror det er liv laga i sentrum, men det hadde hjulpet om byen fikk tilbake gratis parkering fra klokka 15, og ikke fra klokka 17 som det er nå. Særlig siden det er gratis å parkere på Strandtorget, er de to enige om.

Tips oss

Har du en god historie eller forslag til noen vi bør skrive om. Send mail til karin.doseth@gd.no.

BRUKTHJØRNE: Her er det møbler og ting fra brukthandelen til Liens mor.
BRUKTHJØRNE: Her er det møbler og ting fra brukthandelen til Liens mor.(FOTO: )

- Skremt av miljøproblemer

Mange av kundene er unge og unge barnefamilier som bekymrer seg over store oppslag i media med alt fra narasin i kyllingfôret til hvalen som døde med magen full av plast.

- Vi merker at folk er engasjerte og opplever også å få flere kunder som er skremt av alle miljøproblemene, forteller Lien, som er bekymret over Mattilsynet - som følger EUs regelverk - og som hun mener stadig øker grensene for hvor mye sprøytemidler og tungmetaller det kan være i maten.

Hun setter også spørsmålstegn ved hvor økologisk masseproduserte økovarer er, som selges i de store matvarekjedene.

- De er selvsagt bedre enn ikke-økologiske, men det er grader av økologisk produksjon, mener Lien.

PLANTEFARGET GARN: Hilde Lien med favnet full av plantefarget garn fra Lofoten Wool, der innehaver og sauebonde er Ragnhild Lie fra Lillehammer.
PLANTEFARGET GARN: Hilde Lien med favnet full av plantefarget garn fra Lofoten Wool, der innehaver og sauebonde er Ragnhild Lie fra Lillehammer.(FOTO: )

Mer kortreist og lokalprodusert

- Det er godt å ikke være medlem av en kjede. Så kan vi ta inn de varene vi selv vil ha og det folk spør etter. Vi ønsker å få inn enda mer kortreist, lokalprodusert mat. Helst økologisk, og ideelt sett biodynamisk, som er en klasse over økologisk igjen, forteller Lien.

Hun forteller at butikkens mål er å få færre ledd mellom produsent og kunde. Og å støtte lokale produsenter som er genuint opptatt av å ta vare på jorda og dyrevern.