Gå til sidens hovedinnhold

Vi løser ikke noe ved bare å presse hardt presset arbeidskraft enda mer

Artikkelen er over 1 år gammel

gd mener Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


En lastebilsjåfør fra Romania
måtte ut med om lag 28000 kroner, etter å ha blitt stoppet med fire blanke dekk under en kontroll ved E6 på Otta. Transporten skulle over Dovrefjell til Oppdal, et oppdrag vogntoget åpenbart ikke var utrustet for.

Når Frp trekker seg ut av Regjeringskvartalet, overlates ansvaret for å gjøre vegene tryggere til andre. Fremskrittspartiets samferdselsministre har faktisk gjort en innsats mot den importerte trafikkfaren som dårlige utrustede vogntog representerer. Det har gått sakte, men i riktig retning. Og det har vært mer framdrift enn det var under tidligere samferdselsministre.

Vi kan puste litt lettere for hvert vogntog som får kjøreforbud fordi folk fra et våkent kontrollapparat er ute og løser det oppdraget de har fått. Så må vi samtidig spørre om myndighetenes reaksjoner treffer godt nok, og riktig nok.

Føreren av vogntoget som skulle til Oppdal fikk ei bot på 8000 kroner. For en lavtlønnet rumener snakker vi om ei månedslønn, eller kanskje mer enn ei månedslønn. Slik må det være. Utenlandsk arbeidskraft må ansvarliggjøres på samme måte som norsk.

Vi løser likevel ikke noe som helst ved å presse hardt presset arbeidskraft enda mer, hvis vi ikke også finner måter å ansvarliggjøre både transportør og kunde på. Økt innsats for å finne og stoppe disse truslene på norske veger må følges opp med økonomiske sanksjoner og straffetiltak som monner, og som rammer transportselskapene vel så mye som hver enkelt sjåfør.

Det må også stilles strengere krav til bestiller. I dag er det nærmest risikofritt utelukkende å se på pris når transport bestilles. Dette gjør norske transportører mindre konkurransedyktige, og det gjør vegene mer utrygge. Slik vil vi ikke ha det.

Dritt lei av historiene om vogntog med blanke dekk

Leste reglene på flyet – kom hjem med EM-sølv