Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tips for å gjøre julehandelen til en god opplevelse

Annonse fra CC Gjøvik

På CC Gjøvik bobler det nesten over av juleglede, og med kveldens nattåpent kickes siste innspurt av julehandelen i gang for alvor. Vi tok tempen på adventstiden og fikk de beste tipsene for å glede noen skikkelig denne julen!

Åpningstider før jul hos CC Gjøvik:

I tillegg til å være åpent 10-21 på hverdager kan du besøke oss på følgende dager:

11. desember, nattåpent 10-24

CC Mat 9-24 | Vinmonopolet 10-18

13. desember (søndagsåpent) 14-18

CC Mat 14-18 | Vinmonopolet stengt | 360° 11-17

20. desember (søndagsåpent) 14-18

CC Mat 14-18 | Vinmonopolet stengt | 360° 11-17

Julaften 10-13

CC Mat 9-13 | Vinmonopolet stengt | 360° 8-13


Besøk våre nettsider her

- Adventstiden er hektisk og veldig morsom! Det er de to viktigste ukene i året som gjenstår for oss nå. Og her er det gull og glitter over det hele, sier en strålende fornøyd Hilde Solli. Hun er eier og daglig leder hos Floriss, og hviler ikke på noen laurbær før jul.

For her er det full fart! Akkurat nå er det planter som amaryllis, svibler, asalea og julestjerner det går i, nærmere julen blir det mer buketter.

Fargerike gjøvikensere

Ifølge Solli er vi veldig tradisjonelle når det kommer til jul, og det går mye i hvitt og rødt. Men hun har sett at gjøvikenserne skiller seg litt ut fra resten av landet.

- Jeg har jobbet med blomster også i Oslo, og jeg ser at gjøvikenserne er veldig glade i farger. Det gjør meg skikkelig glad! I tillegg så er de særdeles flinke til å pynte med blomster hjemme. Det ser man bare på antallet blomsterbutikker som ligger i Gjøvik forteller hun.

Skal du pynte årets julebord er Sollis tips å bruke svibler i potter med litt mose rundt og nyskårne, røde tulipaner. - En ting som er veldig hot i år, er interiørtrær. Det er rett og slett små, granlignende trær som man kan ha i flotte potter både ute eller inne, sier Solli.

Skal man gi en juleglede er det også mange flotte egenproduserte arrangementer du kan velge mellom, ellers tipser Solli om at en stor, hvit asalea alltid gleder.

Alltid beredt til å redde julebordet

Hos Gamletorvet Rens & Skjorteservice er det også travle dager. Julekjolen og dukene skal gjerne renses før julen ringes inn, og for mange skal antrekkene gjøres klar fra ett julebord til det neste.

- Vi pleier å anbefale at man har en uke hvis man skal rense et plagg, men det kommer alltid noen som husker samme dagen at man trenger å rense kjolen eller dressen. Vi sier aldri nei til kunden og hjelper som best vi kan, sier den alltid positive Lisa Bratberg, som er eier.

De hjelper deg på dagen om du tar med plagget til CC Gjøvik før klokken halv tolv. Men Bratberg anbefaler å ha bedre tid, da tøffe flekker ofte må renses flere ganger for å forsvinne helt. Ikke sjeldent kommer kundene inn med rødvinsflekker som har ligget et helt år, men det er aldri nei hos Bratberg. Der gjør de alt for å hjelpe! - Vi har fått inn mange merkelige gjenstander til rensing og sett litt av hvert av rare flekker, må Bratberg innrømme. Selv er det lite hun skal ha renset før jul, for hun reiser bort og tar seg en velfortjent ferie.

- Det har rett og slett gått i ett siden vi åpnet den nye filialen i februar, og jeg har ikke hatt én eneste fridag siden det. Så det skal bli godt, sier Bratberg, men legger til at de til og med på lillejulaften skal klare å rense på dagen så lenge du er innom før halv tolv. - Men julaften blir det verre med, for da er det bare halv dag!

Velkommen til natthandling

En som virkelig har gode tips for å komme i mål med julehandelen uten stress, og med den gode julefølelsen i behold, er Vibeke Askevold. Senterlederen på CC ser frem til nattåpent senter fredag 11. desember. Utvidete åpningstider gir nemlig muligheten for mange til å få unnagjort det meste. Hun anbefaler også å bruke kveldene til julehandling. Etter klokka 19 kan du ofte handle i roligere omgivelser.

- Ta deg tid til en god kopp kaffe eller et godt måltid på et av spisestedene. Benytt kvelden. Da er vi ofte roligere selv, og det er også stillere på senteret. Spør personalet om tips og råd, sier en sprudlende Askevold. - Benytt pakkehjelpen vår, og la barna besøke nissen utenfor.
I det hele tatt – ta deg tid til å nyte førjulstiden, fortsetter hun.

Hjertelig velkommen til oss og julehandel med nattåpent fredag 11. desember! 

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet