Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lær deg de beste krabbetipsene

Annonse fra CC Gjøvik

Tradisjonen tro er det igjen klart for skalldyrdager på CC Gjøvik til helgen! For bergenser og initiativtaker Ketil Norheim var det OL og kjærlighet som lokket sjømatelskeren til Lillehammer.

FISK- OG SKALLDYR-
DAGER

* Ta med deg venner og familie til inspirerende fisk - og skalldyrdager fredag og lørdag 18. – 19. september på CC Gjøvik.

* På fredag vil det stå en stor skalldyrbåt i fellesarealet. Her kan du kjøpe ferske reker, blåskjell, kamskjell, østers og mange andre fristelser fra havet på CC Mat.

* På lørdag burde du benytte sjansen til å gi ganen en unik smaksopplevelse! Da vil Ketil Norheim i tradisjonen tro selge levende og kokte krabber og hummer utenfor hovedinngangen til senteret. Dette er ikke hverdagskost her i Innlandet, så vi håper mange tar turen!

Plukk opp ferske krabbe- og hummertips i videoen ovenfor - og inviter venner og familie til skalldyrfest denne helgen!

Ett av årets store høydepunkt for den sjøvante bergenseren er den lørdagen i året når det inviteres til ekte skalldyraften på CC Gjøvik. Rundt seks hundre krabber og cirka seksti kilo hummer skal lokke folket på Innlandet til å kose seg med ekte, nykokt krabbe som lørdagsgodt denne helgen. Leverandør er også ingen ringere enn tradisjonsrike Knutstad & Holen som er lokalisert på Hamar.

- Dette er en helt annen smaksopplevelse enn de kokte krabbene du får kjøpt i butikken. Dette er tiende eller ellevte gangen vi arrangerer en slik skalldyrlørdag, så mange har allerede satt av datoen og invitert til skalldyrfest denne kvelden, forteller Ketil Norheim.

Spiser skalldyr hver helg

Frem til 2008 var Norheim senterleder på CC Gjøvik og det var da han startet fisketorget utenfor hovedinngangen. Til tross for at han nå er daglig leder i CC-gruppen, har han fortsatt som "fisker" en gang i året. Ketil er klar for å rense krabber på løpende bånd. I den legendariske fiskebutikken denne formiddagen frisker han opp kunnskapene med innehaver og andregenerasjon Kjetil Holen, og man skulle ikke trodd at Norheim hadde gjort annet i hele sitt liv.

- He, he. Å rense skalldyr ligger i blodet mitt, men disse triksene fra Kjetil har vært veldig morsomme og lærerike å få vite om, forteller Ketil Norheim og legger til: - Det har blitt mye mer vanlig å spise krabber på innlandet de senere årene. Det var kjærligheten og OL som lokket meg hit i 1993.

Når vi spør ham og hvor mange ganger han spiser skalldyr, er svaret klokkeklart:

- Det blir vel nesten hver helg, det, sier han og smiler.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet