Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Drømmen om suksess

Annonse fra Bilia

Det er langt ifra bare langrennseliten som er gode til å gå på ski. Emil Nyeng (24) er en av mange talenter i innlandet som jobber hardt hver eneste dag for å nå målene sine.

Volvoen frakter Emil fra A til Å.

Hva er det som får unge utøvere til å satse alt? Til å stå opp om morgenen til programmet frokost-treningsøkt-lunsj-hvile-treningsøkt-middag-hvile? Det krever vilje. Man må være egoistisk. Det handler om å sette seg mål, og å innfri dem.

Emil Nyeng fra Ringebu er en av dem. Han er for gammel til å delta i vinterens olympiske ungdomsleker på Lillehammer, men han satser alt for å ta stavtaket helt til toppen. I år ligger Emil på sju hundre treningstimer. Når samboeren frister med tv-serier, må han ofte spenne langrennsskiene.

 Et sunt forhold til sporten

– Det hender jeg er trøtt og gjerne skulle vært med henne, men man har ikke noe valg. Nå som jeg satser for fullt, har jeg likevel den lille ekstra motivasjonen, forteller Emil. Som forsikrer oss om at det går greit når han kommer i gang med økten.

Sentralt i vårt verdigrunnlag ligger et lokalt engasjement i forhold til unge idrettsutøvere.

Dagfinn, regionsdirektør i Bilia

Vi er en kort biltur unna Birkebeinerstadion. I nabolaget har Emil tre andre kompiser han kan trene med. Hverdagskonkurransene får dem til å pushe nye grenser. Det var i fjor sommer han flyttet til OL-byen. Det kryr av snødekte løyper så langt øyet kan se. Skal man bli like god som Petter Northug eller Martin Johnsrud Sundby, er dette stedet å være.

– Petter er absolutt et forbilde for meg. Selv håper jeg at jeg kan inspirere barn og ungdom til å gå på ski og samtidig inneha et sunt forhold til sporten. Det er ikke nødvendig å gjøre alt så avansert, man må ikke ha det beste utstyret, understreker 24-åringen.

Avgjørende med lokale sponsorer

Ifølge Emil er man helt avhengig av lokal støtte for å kunne slå igjennom som de store langrennsheltene. Selv farter han til og fra treningsløypen i en Volvo V40 fra Bilia Lillehammer. I tillegg til å sponse lokale idrettstalenter, er Bilia stolt sponsor av Ungdoms-OL 2016.

– Sentralt i verdigrunnlaget vårt ligger et lokalt engasjement i forhold til unge, fremadstormende idrettsutøvere. Disse legger ned et betydelig arbeid for å nå sine mål, ofte under svært dårlige økonomiske forutsetninger, sier regionsdirektør Dagfinn Asak.

Han understreker at gjennom Bilias bidrag og samarbeid med Volvo, har utøverne en moderne, komfortabel og ikke minst sikker bil til disposisjon - som er tilpasset de økonomiske forutsetningene.

– Som eksempel hadde vi tidlig et slikt engasjement med Anders Fannemel og Rune Velta. Henholdsvis verdensrekordholder og verdensmester i hopp i 2015. Begge er også ambassadører i Ungdoms-OL 2016 på Lillehammer, legger Asak til.

Visste du forresten at hundre Volvo-biler skal frakte idrettsutøvere fra hele verden under oppholdet i Lillehammer fra 12.-21. februar?

Stolt hovedsponsor av ungdoms-OL 2016

Vi støtter idrettstalenter i Hedmark og Oppland! 100 Volvoer levert av Bilia, hvorav cirka halvparten er V60 Plug-in Hybrider, skal frakte idrettsutøvere fra hele verden under oppholdet i Lillehammer. Det betyr at mellom arenaene og på kortere turer, vil mange av bilene kjøre på miljøvennlig elektrisitet. Med Bilia og Volvo som leverandører, vil alle deltakere bli kjørt rundt på vinterveiene i en av de sikreste bilene som finnes. Du finner også Bilia i Håkons Hall på Sjoggs marked under lekene. Vi sees!

I forbindelse med Ungdoms-OL har vi nå Volvo-kampanje på flere av våre mest populære modeller og du kan gjøre et godt kjøp på V40, V60 Cross Country, V60 Plug-in Hybrid og XC60. Sjekk alle de gode tilbudene her.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet