Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sjogg-fest i snøen

Annonse fra Ungdoms-OL

Den er leken, ungdommelig og morsom – akkurat som selve lekene. Maskoten til Ungdoms-OL byr på Sjogg-feber i februar.

Fredag 12. februar braker det løs igjen. 22 år etter at OL-ilden sist ble tent på norsk jord, skal 1100 utøvere fra hele verden, i alderen 15-18 år, konkurrere i Ungdoms-OL. Maskotene fra ’94, Kristin og Håkon, er byttet ut med Sjogg – en blanding av et fantasidyr og en gaupe.

Sjogg ble født i en internasjonal designkonkurranse for ungdom i 2014. Gaupa er laget av Line Ansethmoen fra Lillehammer, som vant konkurransen som 18-åring.

- Ungdoms-OL er et arrangement av og for unge mennesker, og det var derfor naturlig at ungdommen skulle designe maskoten vår. Sjogg er sporty og glad og knyttet opp mot Lillehammer og vinteridrett. En perfekt maskot for lekene, sier Åse Line Eide, prosjektleder for markedsføring i Lillehammer 2016.

Sjogg er en blanding mellom et fantasidyr og en gaupe og sprudler av energi. Foto: Cathrine Dokken (Foto: Cathrine Dokken)

Elsker klemmer og high-fives

I motsetning til de fleste andre gauper, er Sjogg veldig sosial og elsker å være der det skjer. Maskoten blir overlykkelig dersom du gir den en high-five eller en klem. Sjogg er dessuten en ordentlig linselus, så bli ikke overrasket dersom gaupa dukker opp på bildene dine under lekene.

- Sjogg har venner fra hele verden og kan nesten ikke vente til alle sammen kommer på besøk til Norge. Du treffer gaupa i de ulike arenaene og i bybildet, hvor den er med på å skape god stemning, sier Eide.

Ungdoms-OL består av 70 medaljeøvelser som arrangeres på 15 forskjellige arenaer. 150 gratisarrangementer innen kulturfestivalen Sjogg-fest, oppkalt etter Sjogg, samt et omfattende læringsprogram. Det gjelder å være våken under lekene, både for å få øye på Sjogg som spretter rundt omkring, men også for å få oppleve noen av de mest unike kulturarrangementene.

- Plutselig dukker det opp overraskelser på steder du aldri hadde trodd. Kanskje får du oppleve en av de beste konsertene under lekene på en tilfeldig kafé, eller i gondolen i Hafjell, sier Eide.

3 ting du må få med deg under ungdoms-OL 2016:

1. Langrennscross kommer til å bli en fantastisk publikumsopplevelse! Den actionfylte øvelsen arrangeres lørdag 13. februar på Birkebeineren Skistadion. Langrennscross likner litt på sprint, men løypa inneholder også hopp, svinger og kuler for å teste utøvernes skiferdigheter.

2. Rock løs til NRK mP3s beste DJ-er i Norges første iglodisko laget av snø og is i Søndre Park, også kjent som Sjogg Park under lekene. Dette er nok et av de kaldeste stedene du kommer til å være svett under lekene, med mindre du er kvalifisert til å delta i en av idrettene, da.

3. Ta med hele familien på gratiskonserter i Sjogg Tent på Stampesletta i Lillehammer. The Main Level og Madcon er blant artistene som står på scenen i festivalteltet i OL-helgene.

Få billetter igjen

Sjogg-feberen brer for alvor om seg neste fredag. Nøyaktig 22 år og to timer etter åpningen av lekene i 1994, tennes OL-ilden på ny i Lysgårdsbakkene. Denne gangen til ære for, og av, ungdommen. Har du ennå ikke sikret deg billett, bør du skynde deg. Det er nemlig svært få igjen.

KJØP BILLETT TIL ÅPNINGSSEREMONIEN

Foruten åpningsseremonien, kan publikum oppleve en fantastisk kombinasjon av idrett, kultur og utdanning under lekene.

- Publikum kan se morgendagens utøvere i både tradisjonelle og nye øvelser, de kan prøve sporten selv på arenaene, de kan gå på konsert med noen av Norges mest kjente artister, høre inspirerende foredrag fra mennesker med unike historier, gå på utendørs kino og prøve morsomme idretter som ikke står på OL-programmet. Det blir noe for alle og enhver under Lillehammer 2016, sier Eide.

Sjekk ut sportsprogrammet og se alle kulturarrangementene under Sjoggfest.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet