Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

OL-festen inntar byen

Annonse fra Lillehammer Sentrum

Gjør deg klar for et yrende liv i Lillehammer sentrum under ungdoms-OL 2016 de neste ti dagene. Endelig er OL-festen tilbake i by'n!

Sjogg er veldig kosete. Maskoten, som er en blanding mellom et fantasidyr og en gaupe, vil skape stor stemning under ungdomslekene. Foto: ANDI

Det er noe helt spesielt å rusle nedover gågata og nærliggende gater og torg når du skal titte på livet, handle litt eller bare nyte en deilig kopp kaffe. Nå gjøres hele Lillehammer sentrum klar til OL-fest. Det vil bugne av liv under ungdomslekene, butikkene vil ha åpent til klokken 22 og maskoten Sjogg kan dukke opp når som helst for å gi deg en klem eller to. Sentrum står samlet om å gi deg opplevelser og service du sent vil glemme. Føl på stemningen!

Wenche Haug Almestrand ser frem til at det braker løs fredag og ønsker deg velkommen til OL i sentrum og den levende byen, Lillehammer.

- 12.-21. februar er hele byen i OL-stemning. Butikkene i sentrum har pyntet til OL-fest både inne og ute. Det blir gode OL-priser, OL-stemning og kulturelle innslag, sier daglig leder i Lillehammer sentrum.

Daglig leder Wenche Haug Almestrand i Lillehammer sentrum lover fantastisk stemning under ungdomslekene. Foto: ANDI

Lavvo på Sigrid Undsets plass

Noe av det du kan glede deg til er langhuslavvoen på ærverdige Sigrid Undsets plass. Her blir det masse opplevelser og kortreist mat. I Søndre Park kan du få med deg kulturarrangementer, lek, utekino og iglodisko i løpet av OL-festdagene.

Sjekk ut hva som skjer av konserter, foredrag og aktiviteter i området rundt og i sentrum i ett OL-program

- Lillehammer har mange flotte, koselige restauranter og kafeer med spennende menyer. Bli med på en kopp kaffe inn ved elgen, forteller Wenche mens hun for anledningen suser gjennom gågata på en spark.

Vi i Lillehammer sentrum gleder oss til å ta varmt imot dere alle sammen.

Parkeringsmuligheter i alt fra moderne P-hus til kantparkering i tverrgatene i sentrum. Vi har hele 2920 parkerings-plasser i og rundt sentrum av Lillehammer, så det er absolutt mulighet til å få satt fra seg bilen!


Åpningstider:

Mandag-fredag 09.00-18.00

Flere butikker holder åpnet til 19.00 torsdager

Lørdag 10.00-16.00

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet