Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Medlemmene får de aller beste tilbudene

Annonse fra Strandtorget

Strandtorget kjøpesenter har egen kundeklubb med mange fordeler og overraskelser. Det fikk Thea erfare da hun nylig var på shoppingtur.

Det er god stemning på det lokale kjøpesenteret ved Mjøsa denne tirsdagen. Thea har tatt turen for å finne seg en ny, fin utejakke. En primaloftjakke i årets farge viser seg å passe perfekt. 

Ved å være medlem i Strandtorgets kundeklubb vil man også få ytterligere tilbud og overraskelser på senteret. Gleden er derfor stor da det tikker inn en sms med beskjed om at hun kan hente ut et bursdagskakestykke på Fattigmann.

- Dette var veldig hyggelig. Jeg er så fornøyd, sier bursdagsbarnet Thea og smiler.

For å bli medlem av kundeklubben, trenger du kun å sende sms til 2242 med kodeordet "Strandtorget".

PÅ SHOPPINGVIFT: Det vanket både ny jakke og en bursdagsoverraskelse da Thea tok turen til Strandtorget (se video over).

Hytteturistenes stoppested

Senterleder Erik Skjellerud er stolt av senteret sitt - og beskriver det med følgende ord:

- Det er rett og slett et hyggelig og oversiktlig senter, sier han.

Ifølge senterlederen er alle hytteturistene med på å skille Strandtorget fra andre sentere rundt Mjøsa. Og det på en positiv måte!

- Med mange hytteeiere i Hafjell, Kvitfjell, Sjusjøen og Skei, er det mange som tar turen innom oss. Vi kan vel si at vi er et typisk turistsenter siden E6 dundrer rett forbi, sier Erik og smiler lurt.

Ekstra gledelig er det at antall medlemmer i kundeklubben stadig stiger. Nå kan Strandtorget skryte av å ha hele 9000 medlemmer.

Strandtorget kjøpesenter ligger rett ved Mjøsa og E6 i Lillehammer. Vi kan by på 65 spennende butikker under tak. 1050 gratis P-plasser gjør det enkelt å handle fra 09 - 20 (18). Du finner oss kun 15 minutters gange fra Lillehammer sentrum.

Vil gi deg de beste tilbudene

- Vi ser at veldig mange av tilbudene som blir sendt ut også ender med at kundene bruker dem. Det håper jeg betyr at de er fornøyde! Det er også svært få som melder seg ut av klubben, og det er en god pekepinn, understreker senterlederen.

Er du redd for at det vil tikke inn meldinger fra kundeklubben i tide og utide, så kan Erik forsikre deg om at de har satt en grense om maks å sende ut fem sms i måneden. Neste kampanje er Crazy Days som starter tirsdag 15. mars.

- Dette er en tilbudskampanje hvor kundene kan finne noen ordentlige godbiter til en hyggelig pris, avslutter Erik, før han legger til: - Håper vi sees på Strandtorget!

Noe du lurer på? Noe du savner? Ting du ikke er fornøyd med, eller ting du er storfornøyd med? Ta det opp med senteradministrasjonen. Beste tips i løpet av året premieres med et gavekort á kr 500!

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet