Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gåsehudopplevelsen ved Gålåvatnet

Annonse fra Peer Gynt AS

Denne sommeren må du se Peer Gynt! Mads Ousdal og Heidi Ruud Ellingsen, i rollene som Peer og Solveig, forteller deg hvorfor.

PEER OG SOLVEIG: Mads og Heidi gleder seg stort til ekstraforestillingen 14. august. I år er det tredje gang de spiller Peer Gynt ved Gålåvatnet. - Solveig har en ekstra dragning mot Peer Gynt i denne oppsetningen, sier Mads Ousdal og smiler lurt.

Hvis du ennå ikke har fått det med deg: I august er det siste sjanse til å se Mads Ousdal i rollen som Peer Gynt og Heidi Ruud Ellingsen som Solveig i oppsetningen ved Gålåvatnet med regi av Erik Ulfsby. Og ifølge skuespillerne selv, er dette noe du ikke vil gå glipp av!

- Det uforutsigbare ved å spille ute, er selve gåsehudopplevelsen. Det tror jeg publikum også kjenner på, de er med på det som skjer her og nå. Hvis det regner, så er det ingen som har slått på regnet, forteller Mads Ousdal engasjert, før han legger til: - Hvor lenge det regner, er det ingen som vet.

Gåsehudopplevelsen er det uforutsigbare ved å spille ute!

Mads Ousdal som Peer Gynt

SISTE SJANSE: Mads Ousdal har fått strålende kritikker for sin rolle som Peer Gynt på Gålå.

Heidi Ruud Ellingsen kompletterer: - Dette er virkelig verdens vakreste scene og scenografi.

- Oppsetningen er like aktuelt i dag. Vi kan alltid relatere oss til noen som har skrevet om livserfaringer og valg, enten de er feil eller riktige. Det blir aldri uinteressant, sier Mads.

- Vi har alle en Peer i oss

Vi er på kafé i hovedstaden. Mads og Heidi slår seg ned på sofabenken med ulik fangst fra disken. Det er ikke noe å si på entusiasmen rundt Peer Gynt ved Gålåvatnet. Så hva med dem som fortsatt ikke har fått ut fingeren og bestilt billetter?

- Ja, da er det jammen meg på tide, vil jeg si da. Jeg har møtt mange som sier ”jeg skulle gjerne ha sett Peer Gynt”, og nå får man en gylden mulighet med ekstraforestillingen som settes opp den 14. august, understreker Mads.

KJØP BILLETTER HER TIL DENNE PEER GYNT-GÅSEHUDOPPLEVELSEN VED GÅLÅVATNET!

På spørsmålet om Heidi kjenner seg igjen i Solveig, svarer hun:

- Jeg kjenner meg mer igjen i Peer. I drivkraften og nysgjerrigheten hans. Vi har vel alle en Peer i oss.

Mads mener nettopp dette er med på å gjøre karakteren hans så interessant.

GOD KJEMI PÅ GÅLÅ: Det er siste gang Mads og Heidi spiller i denne Peer Gynt-oppsetningen. De har forelsket seg både i hverandre og i Gålå. - Vi er åpne for hyttetomt her, sier Mads og smiler lurt.

- Ibsen selv har ment å skrive Peer Gynt som en ganske stor person. Som omfatter ”alle”, og derfor bruker ham elementer som trollene, dovregubben, dårekistene. De representerer land, grupper og mennesker. Det hele mennesket ... eller hvor galt det kan gå. "Vi kjenner oss alle igjen i Peer Gynt", sies det på døl. Som jeg ikke kan.

- Ja, hvordan er nå den setningen igjen, skyter Heidi inn og smiler lurt.

- Nei, du må ikke få meg utpå, svarer Mads kontant.

En moderne Solveig

Ifølge Mads Ousdal var folk veldig klare for en ny oppsetning av Peer Gynt med nytt blod og nye ideer. Og begeistringen har ikke latt vente på seg i premiereåret 2014 og fjoråret.

Utescenen på Gålå tar utrolige 2300 publikummere, og kritikerne har høstet lovord som "Sjelden har Ibsens Peer Gynt vært så forståelig som i Mads Ousdals tolkning" (Mona Levin, Aftenposten) og "Her er mange som fortjener ros, både profesjonelle, amatører, unge og gamle. Alle har bidratt til en strålende "Peer Gynt" jeg anbefaler på det varmeste (Live Sætre, GD). 
Der andre tidligere Solveig-karakterer kan ha tolket henne bokstavelig talt som en som bare går og venter på Peer, har Heidi en annen oppfatning av sin Solveig.

- Det er mye med Solveig som handler om en vilje. En sterk vilje. Det kan jeg kjenne meg igjen i. Og jeg tenker ikke da på henne som en selvoppofrende kvinne, at hun kun sitter ute på denne haugen og venter et helt liv ... det tror ikke jeg hun gjør. Jeg har jo min historie, forteller Heidi.

- En dragning mot Peer Gynt. Kjenner du igjen det? kommer det fra Mads.

- He, he. Takk for at du sa ifra om det, Mads, sier Heidi og smiler.

Peer Gynt ved Gålåvatnet spilles på friluftsscenen 5., 6., 7., 10., 11., 12., 13. og 14. august kl. 19.30. Forhåndssalget har vært rekordstort, så sikre deg billetter til ekstraforestillingen her! Neste år er det ny forestilling med nytt kunstnerisk team og nye skuespillere.

Foreløpig siste sjanse til å oppleve den kritikerroste forestillingen i Erik Ulfsbys regi og med Mads Ousdal i rollen som Peer Gynt. Det blir ny forestilling med ny regi i 2017. KJØP BILLETT

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet