Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå blir det umulig å få parkeringsbot

Annonse fra Sentrum P-hus

Hvor deilig hadde det ikke vært å slippe å tenke på at parkerings-billetten går ut og faren for bot er rett rundt neste sving? Denne uken åpner parkeringshuset i Lillehammer sentrum med helt ny teknologi!

GRØNT ALTERNATIV: Det mangler ikke på noe i Lillehammers nye P-hus. Her er det sykkelparkering og ladestasjoner for el-bil.

Mange av oss har kommet i når-var-det-parkeringsbilletten-gikk-ut-igjen-fella. Panikken brer seg, du vet det nærmer seg, men ikke nøyaktig når ... Idet du omsider kommer bort til bilen, så ligger den der. Den alltid like irriterende, gule lappen.

En gledelig nyhet til deg som bor i Lillehammer og omegn, eller som alltid stopper innom den tidligere OL-byen på vei til hytta eller jobb, er derfor at parkeringshuset i sentrum har bestemt seg for å gjøre noe med saken. Et helt nytt, innovativt parkeringssystem skal sikre at du aldri lenger kommer til å få parkeringsbot. I alle fall her!

Parkeringen belastes automatisk

- Parkeringshuset har autopay, det vil si at det er kameraer som leser bilskiltet ditt ved ankomst og avreise. En enkel registrering i autopay-systemet på min.onepark.no gjør at parkeringen automatisk belastes registrert betalingskort. Man kan også velge å betale med kort i betalingsautomat, forklarer Wenche K. Haug Almestrand.

Som daglig leder i Lillehammer Sentrum er hun ikke i tvil om hvor mye Sentrum P-hus betyr for videre vekst i byen. Her kommer kunder og besøkende fra hele landet.

- Mange er avhengig av bil og derfor er tilgjengeligheten i et oppgradert og utvidet, moderne parkeringshus og god skilting til p-huset med på å øke attraktiviteten til sentrum.

Parkering handler jo først og fremst om å gjøre sentrum tilgjengelig for flest mulig, fortsetter Wenche.

SJEKK UT VIDEOEN UNDER OG LÆR HVORDAN DET NYE SYSTEMET FUNGERER:

Økt parkeringstilgang avgjørende

Nettopp parkeringsplasser i sentrum ønskes det sirkulasjon på, slik at flest mulig i løpet av en dag kan bruke dem. Nærhet til sentrumshandelen er vesentlig i så måte. Det at dette parkeringshuset bare ligger et steinkast fra den unike, prisbelønte gågata/handlegata i Lillehammer, gjør at besøkende enkelt kan kose seg på handletur og til og med legge varene i bilen innimellom shoppingen.

FORNØYD: Wenche har testet det nye systemet og garanterer at enklere blir det ikke!

- Gode parkeringsmuligheter og tilgang til flere parkeringsplasser vil nok bli avgjørende om Lillehammer skal klare vekst de neste årene. Derfor er vi veldig glade for at Sentrum P-hus har rustet opp, fornyet og utvidet sitt parkeringstilbud, understreker Wenche og legger til:

- Enkelt betalingssystem gjør at kundene kan oppleve kultur, handel og service i den ”levende byen” som Lillehammer er, uten å måtte tenke på om parkeringstiden er utløpt. Dette er et godt bidrag for å få en mer kundevennlig parkering. 

Dommen: Enkelt, lyst og romslig

Har du gått til innkjøp av el-bil eller el-sykkel, har selvfølgelig parkeringshuset installert ladestasjoner for to og fire hjul.

Og lurer du på om det oppgraderte parkeringshuset leverer varene, har Wenche sammen med kollegene i Lillehammer Sentrum Drift testet ut de nye fasilitetene. Dommen er som følger:

- Vi finner parkeringsområdet lyst og fresht med romslige parkeringsplasser. Et enkelt parkeringssystem når man først har registrert seg den første gangen. Vi kan anbefale parkeringshuset på det sterkeste, avslutter hun.

Fordelene ved det nye parkeringshuset

Automatisk trekk: Registrer deg på min.onepark.no og bli lojalitetskunde. Parkering belastes automatisk ditt kredittkort ved utkjøring.

* Et parkeringssystem for fremtiden. Bilskiltet scannes og du betaler ved utkjøring eller etter faktura (for den tiden du har parkert + fakturagebyr). 

* Det er ikke mulig å få parkeringsbot.

* Gratis sykkelparkering under tak, også lading av el-sykkel.

* Seks ladere til el-bil.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet