Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det er på Vinstra det skjer!

Annonse fra Vinstra Markedsforening

Trodde du at du måtte til Lillehammer for å kunne gjøre alle ærender? På Vinstra finner du nemlig "alt". Liv Berge og familien sparer både tid og miljøet på å handle lokalt!

SNART 17. MAI: Berge-familien stortrives på Vinstra! Her finner de alt de trenger av sosiale sammenkomster og handelsvirksomhet. Foto: Privat

BLI MED LIV BERGE OG BARNA PÅ TUR I VINSTRA - OG SE HVA BYEN HAR Å BY PÅ (video øverst i artikkelen)

Hva er det som gjør Vinstra til det spennende og flotte handelsstedet som det er? Anne Marie Olstad er en av dem som jobber for at du skal få den aller beste opplevelsen. Lokal handel er viktig for å opprettholde og skape arbeidsplasser.

NOSTALGISK STASJON: Vinstra stasjon ble åpnet i 1896, da Eidsvoll–Dombåsbanen ble bygget frem til Otta. Foto: Vinstra Markedsforening
- Det er en selvfølge at det lokale er superviktig for oss. Vi har et rikt tilbud på Vinstra og bestreber oss for å ha et godt utvalg innenfor mange bransjer. Tettstedet utvikler seg hele tiden, og vi håper nye aktører ser muligheten for å etablere seg her etter hvert, sier den engasjerende vinstraværingen.
Hun jobber i Vinstra Markedsforening og lever og ånder for å gjøre Vinstra til det beste stedet å både bo og besøke. Og det har skjedd utrolig mye her de siste tjuefem til tretti årene: Da var det kun én handlegate.

Derfor bør du oppleve Vinstra

- I påvente av en ny E6, ble Peer Gynt kjøpesenter etablert på vestsiden i Lomoen. Der har vi en rivende utvikling om dagen. For cirka ti år siden utvidet Coop på Sødorptunet kjøpesenter. Vi har to områder med handelsvirksomhet, med Nedregate og Sødorptunet i sør, i tillegg til Lomoen, forklarer hun.

- Vinstra er allsidig, unikt og med god service!

Anne Marie i Vinstra Markedsforening

Så hva er det som gjør Vinstra til noe så spesielt? Vi utfordret Anne Marie til å beskrive handelsstedet med tre ord:

- Det er allsidig, unikt og med god service! Samtidig lager vi aktiviteter gjennom hele året og bruker jevnlig Palmerhagen til byfest, julegateåpning, samarbeid med Peer Gynt-stemnet, for å nevne noen. Samtidig har vi andre arrangementer som virker samlende for alle våre medlemmer i Vinstra Markedsforening, forklarer hun.

Vinstra Markedsforening ble stifta 28. mars 1995 etter oppløsning av Vinstra Handelsstandsforening. Vi har i dag i overkant av 70 medlemmer, og representerer således en stor andel av næringslivet i Nord-Fron kommune.

Elsker å være i Palmerhagen

Selv elsker hun å være i Palmerhagen. "Vinstras nye stolthet", som det ble kalt i 2014, har skapt en fantastisk møteplass for både vinstraværingene og andre besøkende.

- Dette er uten tvil favorittplassen min: En grønn, vakker oase i gamle Vinstra. Det er himmelsk å sitte og drikke kaffe mens man ser utover mot Feforkampen. Eller du kan ta på joggeskoene for en skikkelig treningsøkt, sier Anne Marie og smiler lurt.

Og til dem som aldri har vært i Vinstra, har hun følgende å si:

- Sving innom Vinstra - og opplev alt det har å by på! Her kan du gjøre en stopp med trivelig handel og lokal, god service. Vi har også et rikt kulturliv med blant annet Peer Gynt-stemnet og countryfestival. Det finnes også flere turmuligheter og stier å utforske, enten du er lokalkjent eller ei. Velkomè åt oss! forteller Anne Marie.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet