Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

El-sykkel: Praktisk, enkel og morsom

Annonse fra Sport 1 Lillehammer

El-sykkelen har blitt en god venn for bestemor Ingunn Nergården og barnebarn Ylva Sevaldsen. De deler på bruken og er veldig fornøyde med det nye fremkomstmiddelet.

DELER PÅ EL-SYKKELEN: –Vi er svært fornøyde med el-sykkelen. Bestemor kan sykle lengre turer, og jeg kommer meg raskere på skolen og på trening, sier Ylva Sevaldsen (til høyre). Bestemor Ingunn Nergården til venstre.

Da bestemor Ingunn Nergården og barnebarnet Ylva Sevaldsen hadde sett flere annonser for el-sykkel bestemte de seg for å gå til innkjøp, og dele på sykkelen. 

– Det var bestemor som kom på ideen først, men det tok ikke lang tid før jeg meldte min interesse også. Den er jo så praktisk og enkel i bruk, sier Ylva.

FORDELER MED EL-SYKKEL

* El-sykkel er miljøvennlig transport

Du slipper å stå i kø og får samtidig frisk luft

El-sykkel har lave transportkostnader

Du trenger ikke førerkort for å bruke en el-sykkel

Mange sykler lengre med en el-sykkel

Du kan sykle sammen med andre – uavhengig av fysisk form

Alternativ til bil og buss 

Sykler med elektrisk hjelpemotor har virkelig blomstret opp her til lands. De egner seg like godt i bynære områder som alternativ til bil og buss, og som til turbruk på landeveien. 

For Ingunn og Ylva blir den brukt på flere områder. 

– En el-sykkel er for det første veldig praktisk og enkel å bruke for å komme seg fram dit man skal. Man slipper å slite seg ut på samme måte som man ville gjort med en vanlig sykkel, og den drar ganske godt i bakkene, sier Ylva, og fortsetter:

Bestemor bruker hovedsakelig sykkelen til å ta litt lengre turer i nærområdet. Hun syns det er moro når det går så lett. Jeg derimot bruker den mest som framkomstmiddel til treninger, skole, vennebesøk og butikkturer.

På Sport 1 Lillehammer har salget av el-sykler eksplodert. Folk i alle aldre er interesserte, men det er den voksne generasjonen som har vist aller størst interesse foreløpig. 

KRAFTIG LYS: –Vi anbefaler å velge en sykkel med kraftig lys for sikkerheten og som i tillegg holder lenge, sier Gråv. Foto: Kristin Roset

Velg en solid sykkel

– Mange av de som kjøper el-sykler bor enten «i høyden» av Lillehammer eller litt utenfor byen. For dem er el-sykkelen et rimeligere valg enn bil, moped etc., du slipper å vente på bussen og det er miljøvennlig transport, sier Roger Gråv på Sport 1 Lillehammer.

I tillegg er dette et perfekt framkomstmiddel for dem som gjerne vil ut og sykle lenger enn det de orker på en vanlig sykkel. 

Han viser oss de forskjellige modellene og mener det lønner seg å legge litt ekstra kroner i en solid modell.

– Du får sykler fra 15 000 kroner og oppover, men vi anbefaler sterkt å kjøpe de som har skivebremser, ordentlig skjermsett, lys, et Shimano eller Bosch system da disse er mer driftssikre og det er enklere å bestille de rette delene dersom noe må gjøres. En slik sykkel ligger på 25 000 kroner og oppover.

Lading og annet tilbehør

Hvordan fungerer batteriladingen? 

– Batteriet er enkelt å lade ved å ente koble det av sykkelen å lade inne, eller å lade det direkte på sykkelen. De mest solide el-syklene tåler å bli ladet opp mot tusen ganger, forteller han. Det følger med en rammelås, men vi anbefaler å kjøpe en ekstra lås da dette er verdifulle sykler. Du kan i tillegg ta med deg batteriet og displayet når du har parkert sykkelen.

Verdifullt: Batteriet er verdifullt. Shimano sitt som vist på bildet ligger fra 6000 kroner, så koble det gjerne av når du forlater sykkelen. Foto: Kristin Roset

Hva slags tilbehør er smart når du skal investere i en el-sykkel?

– Vi ser at de fleste ønsker vanntette vesker som kan kobles på, da de har med seg PC og annet arbeidsverktøy.

El- sykkel for hele familien

Bestemor Ingunn og barnebarnet Ylva angrer ikke på at de kjøpte el-sykkel.
– Vi kommer oss langt på kortere tid, man slipper bilsertifikat, det er lett å tråkke seg oppover og sykkelen er overkommelig i pris når man deler på kjøpet. Akkurat det kan Roger også bekrefte. –Svært mange familier kjøper en el-sykkel på deling. Da blir det slett ikke så dyrt allikevel, avslutter sykkeleksperten på Sport 1 Lillehammer, Roger Gråv.    
– Mange bruker den til og fra jobb og spesielt de som bor «i høyden» eller utenfor sentrum. Selv om prisen er høyere enn på vanlige sykler deler ofte familien på el-sykkelen. Da blir det en god og rimelig løsning, sier Roger Gråv.

MER OM EL-SYKKELEN:

* Hjelpemotoren på en el-sykkel kan være på inntil 250W nominell effekt

* Motoren kan kun være virksom samtidig med at man tråkker på pedalene

* Motoren må koble ut når man stopper å tråkke eller man kobler inn en av bremsene

* Maksimal hastighet skal være 25km/t. Over denne hastigheten skal motoren koble ut på en godkjent el-sykkel

* Maksimal batterispenning på en el-sykkel skal være 48,8V

* El-sykkel kan benyttes av alle uten noen form for godkjenning eller opplæring, og på alle steder det er tillatt å ferdes med sykkel. Men dersom ett eller flere av disse kravene ikke (tekst mangler)

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet