Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bilvask-kongen på Strandtorget

Annonse fra Statoil Strandtorget

Med hele åtti til nitti tusen vasker i året har Statoil Strandtorget blitt et av Norges råeste og største bilvaskeanlegg. - Moro når investeringene lykkes, sier daglig leder.

STRANDTORGETS BILVASK-KONGE: Tomas Moen tar familiebedriften til nye høyder. - Jeg har vokst opp med dette, sier han.

– Etter en kraftig utvidelse av bilvaskanlegget har vi blitt et av Norges største anlegg, og den største på omsetning når vi slår sammen vask og butikk, sier daglig leder Tomas Moen.

Tross sin unge alder var han aldri i tvil om å ta over lederposisjonen på den populære stasjonen.
FORNØYDE KUNDER: Romslige vaskehaller, gode priser og hyggelig atmosfære, er dommen fra Strandtorgets besøkende.

Moro når investeringene lykkes

– Siden det er en familiebedrift har jeg vokst opp med dette, og stortrives med yrkesvalget. Det er variert, spennende og utrolig moro når investeringene lykkes etter utvidelsen av både vaskeanlegget og selve butikken. Vi har åtte toalett, og alt du trenger av mat, drikke og andre varer i butikken vår, sier han.

Moen er stolt over å kunne tilby et av Norges største bilvaskeanlegg. Kapasiteten er så stor at det vaskes mellom åtti og nitti tusen biler i året. 

Flere drømmer med god service

– Vi har investert i tre nye bilvaskemaskiner og fire selvvaskeplasser. Dette er det nyeste av det nye på markedet og kan vaske tre biler samtidig, en mulighet kundene våre setter stor pris på. I tillegg tilbys det sentralstøvsugeranlegg med fire stasjoner, en mattevasker og seterensmaskin.

NYTT: Betal med bankkort eller kjøp vask i butikken. De moderne betalingsautomatene gjør stegene enkle å forstå. Her skal Anette Karenstuen bruke maskinvasken.

Dere har nådd eliten av Statoil-stasjoner i landet. Har dere flere mål og drømmer for stasjonen?

– Ja, vi fokuserer hele tiden på å ha den beste servicen, og det hadde vært fantastisk å bygge en restaurant på toppen av stasjonen. Siden vi ikke har all verden med plass i bredden etter de nye utvidelsene, er det den beste løsningen. I tillegg ønsker vi å investere i enda flere toalett, gjerne opptil seksten mot de åtte vi har i dag, forteller en engasjert daglig leder som gleder seg til en høysesong med blant annet russetreff og sommerferie.

Velg riktig type bilvask:

* Dårlig tid og trenger en rask vask? Velg selvvaskeplass som koster fra kroner tjue.

* Trenger bilen en grundig vask med avfetting, voks, polering og underspyling, velger du bilvaskemaskinen.

Å støvsuge bilen eller rense matter koster tjue kroner.

TRE I BILVASKEN

Bojan Radanovic, fra Lillehammer

– Jeg er glad i å kjøre bil, og vil gjerne at den ser bra ut både innvendig og utvendig. Jeg pleier å bruke selvvaskemaskinen, og la vinden blåse den tør på vei hjem. Det mest positive er den korte ventetiden, da det er så mange maskiner.

Beret Løype, fra Lillehammer

– Jeg liker å holde bilen min ren og pen og bruker derfor anlegget ofte. Det går mest i selvvask, støvsuging og nå polering. Jeg liker meg godt her, og det er greie priser. Noen ganger kan det bli trangt, men som regel er det godt om plassen.

Øyvind Ringen, fra Lillehammer

– Jeg er her titt og ofte, både i jobb og privatsammenheng. Siden jeg jobber på lageret i Skeidar blir det en del kjøring, og da må bilen vaskes. Jeg bruker både selvvasken og vaskehallene. Det er blitt veldig flott her, og prisene er ikke for høye.

Statoil Strandtorget kan tilby deg ...

* Norges største bilvaskeanlegg med tre bilvaskemaskiner hvor det kan vaskes tre biler samtidig,
fem selvvaskeplasser, sentralstøvsuger, mattevasker og stoffrensmaskin

* Stor butikk med alt fra dagligvarer til varmmat samt det du trenger til bilen din

* Åtte nye toalett og spiseplasser både inne og ute

* Åpent 24 timer i døgnet

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet