Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Musikken fra Peer Gynt "Helt, ikke stykkevis og delt" i Sør-Fron-kirke

Annonse fra Peer Gynt AS

For første gang tas musikken fra Peer Gynt ut av teaterstykket og inn i vakre Sør-Fron-kirke. En musikalsk opplevelse som Kjetil Bjerkestrand har satt sitt tydelige preg på.

”Helt, ikke stykkevis og delt”

* 9. august klokken 20.00 i Gudbrandsdalsdomen, Sør-Fron-kirke.
* Konsert med musikken fra Peer Gynt ved Gålåvatnet.
* Med Kjetil Bjerkestrand, Arve Tellefsen, Heidi Ruud Ellingsen og resten av orkesteret fra forestillingen på Gålå.
* Les mer på peergynt.no

Det er med store forventninger vi setter oss ned i vakre Sør-Fron-kirke. Musikalsk leder, Kjetil Bjerkestrand, lar fingrene skli over orgeltangentene. Dovregubbens Hall fyller det mektige kirkerommet og får hårene til å reise seg. Bjerkestrand er konsentrert, men det ser likevel så avslappet ut. Griegs versjon er bearbeidet, og sitter i som støpt i fingrene. 

Dristig og råere

– Det unike med konserten er at man for første gang trekker musikken ut av teaterstykket. Vi gir den større handlingsrom. På Gålå er Peer Gynt-forestillingen som spilles nå avromantisert, noe som gjenspeiler seg i musikken. I dag tror jeg Grieg ville skrevet musikken annerledes. Mer tidsriktig, dristig og råere. Det er dette jeg vil formidle med omskrivingen, forteller Bjerkestrand som også lover å gi publikum den originale og velkjente musikken til Edvard Grieg.

MUSIKALSK LEDER: Kjetil Bjerkestrand gleder seg stort til kirkekonsert sammen med Arve Tellefsen, Heidi Ruud Ellingsen og resten av orkesteret. Foto: Kristin Roset


Nye musikalske uttrykk og omgivelser

Den musikalske lederen forflytter seg fra kirkeorgelet til pianoet. Han senker skuldrene og lukker øynene. De vakre tonene i det mektige kirkerommet gir oss tårer i øynene. Publikum har mye i vente. De skal kjenne seg tilstede, kjenne bevegelsen i rommet og bare nyte stemningen. Det kan Arve Tellefsen bekrefte. Han har bare lovord om Bjerkestrands forvandling av Griegs musikk.

– Bjerkestrand bruker temaer og bruddstykker fra Griegs originalmusikk til stykket, men løfter dem inn i nye musikalske uttrykk og omgivelser. Elementer av moderne klanger og uttrykksformer endrer musikken totalt og hever fram tematikken i Ibsens tekst, og legger til:

– Måten han sklir inn og sklir ut av scenene på er fabelaktig. Det er rått og dristig, men det er mye vakkert her også. Ikke minst sangen fra Heidi Ruud Ellingsen som Solveig. Hun har en mye råere måte å synge på, og ikke slik vi vanligvis hører Solveig. Dette synes jeg passer karakteren utmerket, forteller Tellefsen som med sine snart 80 år stadig fornyer seg. 

Helt, ikke stykkevis og delt

Under konserten vil han blant annet spille på sin nye el-fele som gir en helt annen klang enn hva den 275 år gamle klenodiet av en fiolin gir. Det blir med andre ord et spenn i musikken som ikke kan annet enn å begeistre.

Jeg kan nesten ikke vente med å se publikums reaksjoner!

Rita Støstad i Peer Gynt AS

Med tårer i øynene etter Bjerkestrands mektige toner, gleder Rita Støstad i Peer Gynt AS seg stort til kirkekonserten.

– Jeg blir rørt etter bare noen smakebiter, og kan nesten ikke vente med å se publikums reaksjoner. Konserten gir alle som elsker musikken fra forestillingen muligheten til å høre det hele, ikke stykkevis og delt. Og ikke nok med det; musikken fra orkesteret med Bjerkestrand, Tellefsen og solist Heidi Ruud Ellingsen i spissen kommer til å blåse hatten av tilhørerne. Det vil bli en bevegelse i kirkerommet som vi aldri har opplevd før. Det blir sterkt, forteller en engasjert Støstad.

BYR PÅ KONSERT: – Det er mange som ønsker å høre mer av musikken i Peer Gynt. Det får publikum oppleve i sin helhet i Sør- Fron kirke, sier Rita Støstad.

Nummerte plasser

9. august er datoen for konserten i Sør-Fron-kirke. Det er plass til 720 personer, og for første gang kan det bestilles nummererte plasser i kirken. De er nå lagt ut for salg og holder Bjerkestrand det han lover, vil dette bli en opplevelse du aldri vil glemme. De ordene tror vi på, for nå gir han også ut musikken ved Gålåvatnet på CD. Et prosjekt han aldri ville begynt på dersom han ikke var veldig fornøyd med resultatet.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet