Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her finner du go'følelsen i sommer

Annonse fra Lillehammer Sentrum

Lillehammer er stedet å være i sommer! Handelsbyen har alt du trenger med en uslåelig kombinasjon av god butikkmiks, opplevelser og kultur. Her er menneskene som brenner ekstra for byen sin!

- Vakker, varm, levende, historisk! Slik beskriver Wenche Haug Almestrand, daglig leder i Lillehammer Sentrum Drift AS, byen. 

Nå er det sommer og ferietid og alle tilreisende setter ekstra farge på byen. Det er yrende liv i gatene - her koser folk seg enten de er på ferie eller på jobb! Andrea, Birgitte, Stine og Pål er alle engasjerte og innovative personer som brenner for jobben sin og for Lillehammer sentrum (se video øverst i artikkelen!).

FLOTT FIRER: Stine (t.v.), Pål, Birgitte og Andrea er engasjerte og innovative personer som brenner for jobbene sine i byen. Foto: Morten Nordli

Øye for detaljer - og "Årets Gledesspreder"

Birgitte Rosenvinge Høyem er en helfrelst lillehamring som har øye for detaljer og vet hva som skaper trofaste kunder. Sammen med de andre frisørene har hun fulle bøker hos Touch Frisører i Elvegata.

Andrea Lamprecht kommer fra en storby i Tyskland og har valgt å etablere seg i byen. Med sitt brennende engasjement for god mat og fantastisk atmosfære, har hun skapt den populære kafeen Atelier Kakao sør i gågata.

- Jeg har vært i Lillehammer i syv år nå og synes det er en fantastisk by! sier Andrea som har drevet kafeen sin i fire år.

Stine Andrea Holmlund representerer ungdommen i sentrum som butikksjef på BikBok i gågata. Hun kommer opprinnelig fra Saltnes, utenfor Fredrikstad, men er nå en engasjert lillehamring som bidrar til å se byen med de unges blikk.

- Jeg begynte å studere på høgskolen. Så ble det jobb - og jeg synes det er "ille bra" her, så da har jeg blitt boende, sier Stine og smiler.

SOMMERSTEMNING: Den gode stemningen man får når man rusler gjennom den 400 meter lange gågata, er spesiell. På 1800-tallet tok Ludvik Wiese daglige spaserturer gjennom byen for å hilse på folket og føle på stemningen i byen. Foto: Lillehammer Sentrum Drift AS

Pål Erik Amrud ble kåret til "Årets Gledesspreder" i Lillehammer sentrum. Alle som har handlet på G-sport Rustadstuen vet hvorfor. Med humoristiske kommentarer og glimt i øyet, kombinert med god kunnskap om sport og fritid, sørger han for godt arbeidsmiljø og ikke minst veldig fornøyde kunder.

- Hele byen er et eldorado. Fem minutter på sykkel, så er du på skistadion. Vil du fiske, er det like få minutter til Lågen, forteller Pål som har begynt å "ta en Wiese"

Der byens første ordfører, Ludvik Wiese, tok daglige spaserturer i Lillehammer sentrum på 1800-tallet, kaster Pål seg på sykkelen når han tar hilserunden sin.

Unike trehus og god butikkmiks

Det er ingen tvil om at arbeidsmiljøet i byen er preget av samhold på tvers av bransjene og de fleste kjenner hverandre godt. Det unike ved Lillehammer er ifølge Wenche de koselige og godt bevarte toetasjes trehusene. Blandingen av mange nisjébutikker, spisesteder og kjedebutikker setter en ekstra prikk over i-en. 

- Det er go'følelsen som kommer når man setter seg ned på et av de mange utestedene og nyter en god kopp kaffe eller et bedre måltid, etter en god shoppingrunde i de mange spennende butikkene med godt vareutvalg i Lillehammer sentrum. Samtidig som man er trygg på at barna kan bevege seg fritt i byrommet eller låne en sykkel på Sigrid Undsets plass.

Go'følelsen kommer når man kan sette seg på et av de mange utestedene og nyte en god kopp kaffe eller et bedre måltid.

Wenche Haug Almestrand, daglig leder i Lillehammer Sentrum

STAUT: Mye har skjedd siden Ludvik Wiese var byens første ordfører i 1838. Nå passer han på fra sokkelen sin på Lilletorget.

Parkeringsmuligheter i alt fra moderne P-hus til kantparkering i tverrgatene i sentrum. Vi har hele 2920 parkerings-plasser i og rundt sentrum av Lillehammer, så det er absolutt mulighet til å få satt fra seg bilen!


Åpningstider:

Mandag-fredag 09.00-18.00

Flere butikker holder åpnet til 19.00 torsdager

Lørdag 10.00-16.00

Banet vei for bedre kommunikasjon

Mye har skjedd siden Ludvik Wiese var byens første ordfører (1838), men det var også han som arbeidet for å utvikle Lillehammer videre fra den spede begynnelsen. Wenche Haug Almestrand forteller om en aktiv mann som banet vei for å skaffe bedre kommunikasjon i form av større båter på Mjøsa. I dag passer han på byen fra sin sokkel på Lilletorget.

- Han kom fra Bergen til Lillehammer i 1827 da Lillehammer fikk kjøpstadsrettigheter. Denne revolusjonerende utviklingen av kommunikasjonen og samferdselen var viktig for innlandet, og bidro særlig til utviklingen av bysamfunnet på Lillehammer, understreker hun.

- Hvilken følelse vil du at folk skal sitte igjen med etter en hyggelig dag i byen?

- Lillehammer sentrum har en herlig butikkmiks og hyggelige mennesker som gir god service. Det gjør at folk får lyst til å handle hos oss! Vi ønsker hjertelig velkommen og gir dem go'følelsen som gjør at de kommer tilbake!

GO'FØLELSEN: Wenche finner go'følelsen når hun kan sette seg på et av de mange utestedene og nyte en god kopp kaffe eller et bedre måltid. Hva er din favorittplass i Lillehammer? Foto: Øystein Nordås
POPULÆRT: Lykkelige Dager er en økologisk kafé som ligger på Sigrid Undsets Plass, midt i gågata på Lillehammer. Foto: Lillehammer Sentrum Drift AS

Nyheter i gågata i sommer:

* Det skjer mye spennende i gågata om dagen. Bygårder skifter eiere – nye butikker flytter inn. Planer om nye byrom og ny byplan er på trappene.

* Siste nyåpnet er Fjøs som er en klesbutikk for jenter/damer. Egen designede kolleksjoner som er klassisk-grafisk og tidløs, men med «twists» eller overraskende vrier, er kjennetegnet på butikkens stil.

* I løpet av juli åpner TGR i nordenden av gågata. TGR Norge er del av den danske butikk-kjeden Tiger, og har som målsetting å spre glede! TGR har et stort utvalg av bolig- og kjøkkenartikler, krydder, leke, pleieprodukter, AV-utstyr, kontorartikler, DVD-er og mye mer.

BUTIKKMIKS: Blandingen av mange nisjébutikker, spisesteder og kjedebutikker setter en ekstra prikk over i-en i OL-byen. Foto: Lillehammer Sentrum Drift AS

Dette er Lillehammer sentrum:

Lillehammer sentrum er kjent som en levende by med sitt sjarmerende handelsmiljø, rike kulturliv og sin herlige lune atmosfære. Den gamle trehusbebyggelsen gjør at gågata er byens hovedpulsåre. Moderne og spennende butikker finner du i hele sentrum, og byen har flere spesialforretninger og et variert vareutvalg innen tekstil, sko, sportsutstyr, smykker, ur, interiør, blomster, apotek og velvære. I sentrum finner du også husflidsprodukter, vinmonopol og dagligvare i tillegg til et bredt utvalg av tjenestetilbud, gallerier, museum og mange gode kafeer og restauranter. Lillehammer er en levende og pulserende by med mange spennende arrangementer, både lokale, nasjonale og internasjonale. Det er alltid noe å oppleve i Lillehammer sentrum!
Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet