Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ta en trivelig julegavehandel under tak!

Annonse fra Strandtorget

På Strandtorget kan du handle alle julegavene uten å fryse! Med 65 butikker å velge i er sjansen stor for at du finner noe spennende å gi bort, også til personen som har alt.

Til de minste:

Hvis du ikke aner hva poden eller barnebarnet helst vil ha, så er det et godt tips å ta turen innom lekebutikken Kozmos. De fører alt store og små barn kan finne på å ønske seg.

– I år tipper jeg det vil ligge mye Lego, både for gutter og jenter, TY-bamser, og den klassiske Brio-togbanen under mange juletrær, sier butikksjef Øystein Andersen.

– Det blir som alltid full julestemning på Strandtorget, blant annet kommer nissen på besøk og han har med seg reinsdyr som barna kan ri på, forteller markedskoordinator Linda Øvstehage.

Hun forteller at det blir utvida åpningstider på senteret i desember, blant annet med søndagsåpent i desember, og én time lenger åpent om kvelden i uke 51.

– I tillegg skal vi ha nattåpent den 15.12, med masse tilbud og torgstemning. Julestemninga vil også prege senteret på utsiden, med juletre, salg av smultringer og juletrær.

Glass og porselen til de nyetablerte, kanskje?

Noe fint til dem som akkurat har stiftet bo, eller som trenger det lille ekstra til hus og heim, vil garantert bli satt pris på.

Her kan Tilbords skilte med et bredt utvalg. I en julepyntet butikk er det bare å velge og vrake i flotte varer i alle farger og fasonger, enten det er i hvitt, fargerikt eller stål.

– I år kommer det til å gå mye Kähler, som i fjor, sier daglig leder Eini Simensen, og holder fram den klassiske, vakre vasen med de horisontale stripene i perlemor eller sølv.

STILFULL JUL: Det er bare å velge og vrake mellom fine farger og fasonger, enten det er detaljer i hvitt, gull eller stål.

Hun forteller at de fleste kundene er målbevisste, og vet akkurat hva de skal kjøpe. Den typiske kundegruppen er voksne damer, som handler til venninner, foreldre, barn og barnebarn.

Og dersom noen ikke er fullt så målbevisste, men derimot trenger noen råd på veien til den perfekte gaven, får man gjerne det!

– Kasseroller, stekepanner og jernpanner av god kvalitet er for eksempel noe alle trenger og bør ha, sier Simensen, og ønsker alle kunder velkommen til en trivelig julehandel. 

IDRETTSBY: Butikksjef Tore Lundgaard frister med gaver til alle som liker ski, innendørstrening, løping eller alpint.

Til den sportsinteresserte

Lillehammer er en ekte idrettsby, og i sportsbutikkene er det full fart i desember. Sport1 på Strandtorget er intet unntak, og i en lekker butikk med fargerike varer fra gulv til tak, finnes det gaver i fleng for alle som liker ski, innendørstrening, løping eller alpint.

– Den store slageren i år vil være Kari Traa-ullundertøy for damer. Devold i alle varianter selger vi veldig mye av, og Ulvangs Rav-genser, sier butikksjef Tore Lundgaard.

Til barna er det forskjellige skipakker som står høyest på lista, og spesielt skiller onefoot’en seg ut. Onefoot er en videreutvikling av den tradisjonelle miniskia, men med stødigere binding. Man kjører fortsatt på én ski, det andre beinet har man bakpå.

– Onefoot’en har vært populær i noen år nå, og den gir super balansetrening og mye moro for ungene, sier Lundgaard, som selv har prøvd skia, og anbefaler den på det varmeste. 

Bøker og parfyme – alltid en slager under treet

Mange sverger til klassiske julegaver som bøker, og årets handel tyder ikke på noe annet.

– Som alltid er historielagets Fåberg og Lillehammer populær, sier butikksjef Lina Kletthagen hos Notabene.

Hun sier at lokalhistorie selger, og at det samme gjelder for Årbok for Gudbrandsdalen. Men også andre titler selges det mye av, blant annet krim og bøker om langrenn.

– Thor Gotaas Mitt liv som langrennsløper har jeg stor tro på i år. I tillegg har vi fått nye titler innen krim, blant annet den nyeste boka til Kepler.

LOKALHISTORIE OG KRIM: Denne jula har Lina stor tro på Keplers nye krim og Thor Gotaas' ”Mitt liv som langrennsløper”.

Parfyme er en annen, flott julegave som mange kan glede seg til å pakke opp på julaften.

– Vi har masse kunder som kommer hvert år og skal ha gavepakninger med duft til sine kjære, sier daglig leder på Fredrik og Louisa, Hanne Marte Slorbak.

DEILIGE DUFTER: Mystiske, friske, sofistikerte eller søte? Utvid duftgarderoben med deilige nye dufter denne julen.

Kundegruppen på parfymeriet i desember består av både kvinner og menn, men de har én ting til felles: De ønsker å kjøpe ekstra flotte gaver til sine kjære, som alltid blir satt pris på!

– Vi selger mye av klassiske bestselgere, men det er også svært populært med nye trendige dufter, forklarer Slorbak.

Hun sier at de pakker inn ALLE gavene for kundene, uansett hvor travelt det måtte være i julestria.

– Jula er hektisk, og slik skal det være. Det er ekstra hyggelig å jobbe her i desember, smiler hun. 

Åpningstider på Strandtorget i desember:

Søndagsåpent 11.12 og 18.12: 14.00 – 19.00

Nattåpent torsdag 15.12: 09.00 – 24.00

Uke 51: 09.00 – 21.00

Julaften: 09.00 – 13.00

Romjula: Ordinære åpningstider 09.00 – 20.00

Nyttårsaften: 09.00 – 16.00

NISSEN MØTER DU PÅ SENTERET TIL DISSE TIDER:

Lørdag 10. desember: 12.00 – 16.00 og
søndag 11. desember: 14.00 – 18.00 (denne helgen har nissen med reinsdyr!)

16. desember: 13.00 – 17.00

17. desember: 11.00 – 15.00

19. desember: 13.00 – 17.00

20. desember: 13.00 – 17.00

21. desember: 12.00 – 16.00

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet