Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Randi har jobbet med bunader i 33 år

Annonse fra Husfliden Lillehammer

Gudbrandsdølsbunaden blomstrer som bare det! Lillehammers bunadekspert Randi Hundere gir deg guiden du trenger, enten det er din aller første bunad ... eller kanskje nummer to?

Husfliden Lillehammer

Storgata 47, 2609 Lillehammer


Randi Hundere har jobbet hele 33 år (!) i Husfliden-butikken i Storgata 47. Lillehammers bunadekspert har følgende forklaring på hvorfor det er så spesielt og interessant å jobbe med vårt fineste festplagg:

– Hver bunad er unik, det samme er kundene! Dermed er det alltid noe nytt å lære. Vi vil gjerne være gode veiledere og selge en opplevelse i butikken vår, understreker Randi Hundere.


– Flere velger en bunad nummer to

Dette gjelder ikke minst omsøm og retting. Enten du skal kjøpe bunad for aller første gang eller for eksempel trenger hjelp til å sy om bunaden (inn eller ut ...), trengs det fagekspertise.

Hvordan er egentlig interessen rundt bunad på Lillehammer for tiden?

– Den er kjempebra! Det er stadig flere menn som vil ha bunad også, det samme gjelder guttekonfirmanter. Samtidig er det flere som vil ha en bunad nummer to. Da kan man variere mellom bunader og stoffer. Bunaden har du jo hele livet i motsetning til en selskapskjole, poengterer Randi.

ALDRI UTLÆRT: – Hver bunad er unik, det samme er kundene! Dermed er det alltid noe nytt å lære, sier Randi (t.v.). Her med xx.

Altfor mange bunader henger i skap

Selv om det går mest i Gudbrandølsbunader, naturlig nok, formidler Husfliden i Storgata bunader fra hele landet. Så kan man komme i butikken for å ta mål - og hente bunaden når den er klar.

Hva vil du si til dem som tenker at bunaden ikke passer lenger?

– Det er altfor mange bunader som henger i skap. Det betyr derimot ikke at den ikke passer! Det er mange bunader med god kvalitet som også kan gå i arv, det gjelder bare å få den tilpasset. Den tiden og investeringen er bunaden verdt! Bunaden blir så god som ny, sier Randi.

Rett sølv til rett bunad

Så var det 17. mai igjen, da ... og det er fort gjort å gjøre feil når du finner frem søljene etter forrige nasjonaldag. Hvordan var det nå igjen? Og hvilken sølje skulle øverst? Den store eller den lille?

– Rett sølv til rett bunad, er helt avgjørende. Vi hjelper deg mer enn gjerne med å finne sølvet som passer til din bunad. Når det gjelder Gudbrandsdalsbunaden, skal søljene festes på skjorta, ikke på bunaden, forklarer Randi Hundere og legger til: – Det er her mange gjør feil!

Er du dame, så må du ha en brystsølje. Tradisjonen som følger Gudbrandsdalsbunaden er å velge en hjerte-, knapp- eller kronesølje. Som oftest går man for en rund brystsølje, i oksidert – eventuelt noe i forgylt.

Det som er viktig er å velge bunadsølv som står i stil til den personen man er.

Bunadsekspert Randi

Bunadssølv skal oppbevares i en tett boks. Ikke bruk shiningprodukter, og sølvet må ikke dyppes! Trengs det litt vask og stell, bruk en myk børste med litt Zalo-vann. Skyll - og tørk godt med en sølvpusseklut.

– Du kan velge litt selv, men det er tradisjon for å velge oksidert sølv, sier bunadseksperten hos Husfliden Lillehammer.

Gutta skal derimot ha en sølje i halsen – og mansjettknapper. Deretter er det valgfritt om det ønskes kniv eller klokke.

– Det som er viktig er å velge sølv som står i stil til den personen man er. Store søljer på en liten konfirmant eller en nett kvinne, passer ikke, avslutter Randi Hundere.

Husfliden Lillehammer ønsker deg lykke til med bunadskjøpet!

Hvordan ta vare på bunaden din? Se her:

1. Når du har brukt bunaden, gå over og se om det har satt seg noen flekker fra for eksempel 17. mai-feiringen. Er så tilfelle, gå over med en fuktig klut. Husk å lufte etterpå – gjerne opp mot en dag!

2. En bunad skal oppbevares i en bomullspose, som ligger tett inntil klærne – med sedertrekuler i eller sedertrehenger. Sedertre gir en svak, god lukt av eukalyptus.

3. Å bruke sedertre gjør at møllen holder seg unna. Møllen vil først gå på flekken, her er det jo gjerne litt godsaker, og vips så er det blitt hull.

4. Bunadsskjorte, både til menn og damer, skal vaskes etter bruk. Husk at lin ikke skal sentrifugeres (60 grader). Bruk nøytralt vaskemiddel. Etter at skjorta har tørket, legges den bort, ustrøket (viktig!), i en bomullspose. Ps. Har skjorta blitt litt gul i fargen, heng den ut en solskinnsdag.

Bunadbutikken i Storgata 47 er blant de aller største i landet. Her finner du alle bunadene som tilbys gjennom Norsk Flid Husfliden - kjeden vi er medlem av. Utvalget av bunader fra Gudbrandsdalen er i seg selv stort, både av de meste kjente og populære broderte bunadene og de nylig rekonstruerte - autentiske 17- og 1800-talls folkedrakter. Og selvsagt har vi også bunader for barn. 

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet