Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Skal du stå brud i år?

La deg inspirere på Strandtorgets brudeshow!

Annonse fra Strandtorget

For andre gang arrangeres det brudeshow på Strandtorget. Det vil bugne av kjoler, brudebuketter, kaker, goodiebags og bobler, så hold av kvelden den 16.02 om du vil komme i skikkelig bryllupsstemning!

Brudeshow på Strandtorget

• Torsdag 16. februar kl. 20.00

• Inspirasjon til bryllup, konfirmasjon, dåp og jubileum

• Stands fra mange av butikkene

• Fantastiske premier til vinnerne!

• Alle er hjertelig velkommen

Det blir både catwalk, scene, lyd og lys og proff konferansier i andre etasje på senteret. Eget band for kvelden er også hyret inn, med unge musikere fra Gjøvik videregående skole.

Flere butikker står klare for å bidra på årets brudeshow: Tilbords vil vise borddekking, Sans for Bryllup står for kjolene, Fattigmann disker opp med bryllupskakeinspirasjon, og Mester Grønn har med seg brudebuketter og bordpynt. Mange av tekstilbutikkene stiller med penklær som egner seg for bryllup, og det vil bli vist antrekk som egner seg for utdrikningslag, enten det skal foregå i byen eller i skogen.

- Vi rydder rett og slett gulvet, her blir det fest, forteller markedskoordinator på Strandtorget, Linda Øvstehage.

Hun understreker at kvelden vil bli interessant for langt flere enn bare vordende brudepar. Om du skal arrangere konfirmasjon, femtiårslag eller en annen tilstelning, vil det bli inspirasjon å hente.

- Vi ønsker å vise bredde for hva vi kan by på med tanke på bryllup og andre store festdager her på Strandtorget. I tillegg er Lillehammer hotell og Hunderfossen familiepark med som samarbeidspartnere.

Fattigmann og Opus vil stå for lett servering av kanapeer og bobler (du kan trygt kjøre hjem etterpå), og det vil bli trekning av flotte premier blant brudeparene som har meldt seg på forhånd. Blant de mange flotte premiene er en overnatting på suite på Lillehammer hotell, eller en eventyrlig overnatting hos Hunderfossen snøhotell (vinneren kan velge å sove på hotell innendørs dersom det passer bedre).

Bind deg ein blomekrans

Blomster er selvsagte i et bryllup, og Mester Grønn vil presentere trendene både innen brudebuketter og borddekorasjoner denne kvelden.

- Vi skal lage flere brudebuketter ved hjelp av ulike teknikker, forklarer butikksjef Eva Karlsen.

Hun forklarer at mange velger å bruke en blomsterkrans til håret hvis de har sommerbryllup, og slike skal det vises eksempler på under showet.

Siv, Camilla og Eva hos Mester Grønn binder gjerne brudebuketten din!

I tillegg er Karlsen opptatt av å vise at det finnes buketter i forskjellige prisklasser.

- En bukett trenger ikke å koste en formue, sier hun.

Butikken vil også vise forskjellige borddekorasjoner. Disse er ikke bare egnet til bryllup, så her blir det inspirasjon å hente om du skal arrangere for eksempel konfirmasjon også. 

Ring på fingeren?

Ringer er det viktigste symbolet på ekteskapet, og derfor er ringer også sentralt under brudeshowet.

Se vårt store utvalg i ringer og morgengaver, sier Mai-Kristin Rydjord Kappeslåen hos Bjørklund

Mai-Kristin Rydjord Kappeslåen, butikkleder på Bjørklund på Strandtorget, skal stille ut forskjellige typer gifteringer, frierringer og forlovelsesringer.

- Det blir ikke bare de glatte, tradisjonelle gifteringene, men også andre typer ringer, sier hun. Bjørklund skal ha egen stand ved scenen, der det blir delt ut goodiebags til de tretti første gjestene.

- Vi kommer til å ha kupongtilbud på forlovelsesringer, eksklusivt for de som kommer denne kvelden. Det samme gjelder for morgengaver, så kom og ta en prat med oss, sier hun. 

Bord, dekk deg

Tilbords dekker bordene på brudeshowet, og her blir det mye fint å få med seg, ikke minst om du skal være bryllupsgjest denne sesongen.

- Vi skal ha eksempler på borddekking for bryllup og andre festdager. I tillegg skal vi ha et bord som kan inspirere til gaver til brudeparet, som serviser, kjøkkenutstyr og bestikk, sier butikksjef Eini Simensen.

Trenger du inspirasjon til borddekking eller hva du skal gi til brudeparet i gave, snakk med oss på Til Bords, oppfordrer Eini Simensen

Hun sier de sitter igjen med god erfaring fra fjorårets brudearrangement på Strandtorget.

- Det var mange innom standen vår, og i butikken etterpå. En slik kveld kan gjøre at folk får øynene opp for hva vi har her på Strandtorget. Det var god stemning og mye folk, og det tror jeg det blir i år også! 

Vi har kaker i ulike prisklasser og det er bare fantasien som setter grenser, smiler Daniel Lauten hos Fattigmann

Kaken med stor K

Ethvert brudeshow med respekt for seg selv viser selvfølgelig bryllupskaker, og arrangementet på Strandtorget er intet unntak. Daniel Lauten på Fattigmann forklarer at de skal stille ut en treetasjes kake, og at den skal dekkes i en spesiell farge:

- Trenden i år er kobber, så kaken skal dekkes i denne fargen, forklarer han.

Han forteller at mange ikke er klar over at Fattigmann baker bryllupskaker, men de har en erfaren konditor som mer enn gjerne tar på seg slike oppdrag.

- Vi har kaker i ulike prisklasser og det er bare fantasien som setter grenser. Man MÅ heller ikke ha en tradisjonell marsipankake, kanskje en sjokoladekake kan gjøre susen? sier Lauten.

- Vi skal være til stede under showet, så hvis noen vil diskutere ulike løsninger med oss tar vi gjerne en prat, legger han til. 

I det hele tatt er det duket for en fantastisk kveld med mange gode tilbud og muligheter for inspirasjon til DIN store dag. Showet starter klokka 20.00, og alle er hjertelig velkommen!

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet