Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Eldrid Halla fra Brøttum og sønnen Emrik henter sin splitter nye Nissan Leaf.

Elbilen sparer dem for flere tusen kroner i måneden

Annonse fra Tungen Bil

Håndballspiller Sindre Sæther (26) og bonde Eldrid Halla (41) har en ting til felles. De sparer begge flere tusen kroner hver måned etter at de byttet til elbil.

- Jeg kjører veldig mye bil. En typisk hverdag for meg er å kjøre til og fra Hamar på jobb, og deretter kjøre barna til trening og aktiviteter, forteller Eldrid Halla (41) fra Brøttum.

Hun er bonde på Brøttum hvor hun driver hjemgården der hovednæringen er ammeku. I tillegg jobber hun med tjenester til barnevernet, er inspektør i Mattilsynet og stolt elbileier.

- Jeg har fulgt med på elbilutviklingen de siste årene, og når Nissan Leaf kom med så god kjørelengde var det bare å slå til. Jeg har tross alt litt pendlevei, sier Eldrid.

Med elbilen sparer Eldrid og familien mye penger hver måned.

- Vi sparer masse på å ha elbil i hverdagen både når det kommer til drivstoff, avgifter og andre kostnader. I tillegg kjører vi miljøvennlig og har en bil som er fin å se på.

Halle gård ligger idyllisk til på Brøttum. Den bratte gårdsbakken kan være utfordrende på vinterføre.

Fakta om nye Nissan Leaf 40 kWh

* Rekkevidde: 250 - 300 km om sommeren og +/-200 km om vinteren. 

* Motoreffekt: 150 hk

* Bagasjerom: 405 - 435 l bagasjerom (klasseledende)

* Tekniske nyvinninger: e-Pedal,  Pro Pilot, Pro Pilot Park 

* Pris: Starter på kr 285.000,-

* Leveringstid: Akkurat nå 6-7 uker hos Tungen Bil

Les mer og bestill prøvekjøring av nye Nissan Leaf her

Fra firehjulstrekker til elbil

For en som har bratt gårdsvei og er vant til å kjøre firehjulstrekker, var det spennende å se om elbilen klarte strabasene, spesielt på vinterføre.

- Jeg er faktisk aller mest fornøyd med hvordan bilen fungerer på vinterføre. Det er veldig god vektfordeling, den spinner ikke og jeg har faktisk ikke stått fast en eneste gang. Det hadde jeg ærlig talt ikke trodd, sier Eldrid fornøyd.

Eldrid er også utrolig imponert over alle funksjonene elbilen har.

- Jeg kjøpte bilen hos Tungen Bil på Lillehammer, og lærte utrolig mye i prosessen. I utgangspunktet er jeg ikke så glad i å lese bruksanvisninger, men selgeren lærte meg alt av elektronikk og finesser. Funksjonene jeg bruker mest er You+Nissan appen, og så er jeg veldig glad i E-pedalen, avslutter hun.

Med E-pedal kan sjåføren bruke gasspedalen til både å gasse og å bremse, noe som er utrolig smart ved småkjøring. Med You+Nissan appen får man full oversikt over bilen og kan styre ting som lading av bilen og varmeapparatet.

Håndballspilleren Sindre Sæther kjører mye bil. Rekkevidden har aldri vært noe problem med Nissan Leaf.

Kjører mye og langt

Håndballspilleren Sindre Sæther (26) er vokst opp i Gausdal. Med en far som var håndballtrener husker han godt hvordan han som liten satt med smokk og kos på laglederbenken.

- Det var helt naturlig for meg å starte med håndball, forteller den tidligere eliteseriespiller for Elverum.

I dag bor han på Gjøvik og arbeider som lærer på idrettsfag på Lena-Valle vgs. I tillegg spiller han på LFH 09s herrelag i 2.divisjon og er trener for klubbens 2. divisjonslag for damer. Han pendler derfor hyppig mellom Lena, Gjøvik og Lillehammer.

- Jeg har en hektisk hverdag. Det blir til at jeg kjører utrolig mye bil hele året. Derfor er det er viktig for meg å ha en bil med høy kjørekomfort, og som er praktisk og rimelig i drift, forteller Sindre.

Jeg byttet til elbil tidligere i år. I hovedsak så var det kostnadsbesparelsene som gjorde meg interessert. Men når jeg oppdaget den utrolig gode kjørekomforten og alle funksjonalitetene, så var jeg solgt.

Sindre valgte en knall rød Nissan Leaf.

- Nå har det jo vært noen dager med skikkelig snøvær, og det er ikke noe problem. I tillegg er det varme i rattet og i baksetene. Det er gull, sier Sindre.

Sindre er også veldig fornøyd med oversikten over forbruket mens han kjører.

- Rekkevidden har aldri vært noe problem. Jeg pleier å ha oversikten over forbruket i displayet på bilen. Her ser jeg hvor mye batteri jeg bruker, og beregninger. Det er også superenkelt å lade bilen når det er behov. Det finnes en enkel app man betaler med, sier han.

Ofte tar han en ladestopp på Strandtorget på Lillehammer mens han handler, og på få minutter har han ladet det han trenger for å komme hjem.

- Dessuten er det overraskende god bagasjeplass i bilen. Jeg tar lett med meg masse oppakning eller en vennegjeng på hyttetur. Jeg skjønner godt at dette er verdens mest solgte elbil, avslutter han.

Les mer og bestill prøvekjøring av nye Nissan Leaf her

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet