Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Enda smartere bussbilletter

Annonse fra Opplandstrafikk

I fjor økte salget av mobilbilletter med over 70 prosent, og nå kommer også periodebillettene på plass i Opplandstrafikk sin billett-app.

Frem til nå har det kun vært mulig å kjøpe enkeltbilletter på mobilen. Periodebilletter har vært etterspurt lenge og nå er både 24 timers billett, 7 dagers billett og 30 dagers billett på plass i appen. Det skal gjøre det enda enklere og mer attraktivt å ta bussen.

- Stadig flere betaler bussbilletten sin med mobil. I fjor solgte vi billetter på mobilen for omlag tre og en halv million kroner. Appen har vært en kjempesuksess, sier Maren Feiring Høilund i Opplandstrafikk, og er klar på at dette er et produkt som de reisende vil ha og bruke.

Raskere og enklere

Det er også bussjåfør Igor Soltes i Unibuss strålende fornøyd med.

- Billetteringen går mye raskere, og det igjen gjør det enklere å holde rutetidene, sier Soltes. Bare i 2017 lastet nesten 13 000 ned billett-appen og siden lanseringen i 2015 har rundt 25 000 tatt den i bruk.

Mange fordeler

Marianne Smelien bruker gjerne bussen til og fra arbeid. Hun ser mange fordeler med å kunne ha periodebilletten på mobilen. Tidligere har hun benyttet reisekort , men nå vil hun kjøpe periodebillett på mobil. Med få tastetrykk kjøper hun billetten og er klar for å gå ombord på bussen. Skulle lommeboka bli glemt hjemme, er bussbilletten fortsatt i lomma så lenge telefonen er med.

Det er veldig lettvint å ha bussbilletten på mobilen, for den har jeg alltid med meg, forteller Smelien.

Marianne Smelien bruker gjerne bussen som framkomstmiddel - og appen for billettene.

Slik kom Marianne i gang

- For å ta i bruk billett-appen måtte jeg laste ned appen og legge til bankkortet mitt. Så var det bare å velge billett og gå på bussen. Neste gang jeg skal ta bussen er periodebilletten klar på telefonen og det er bare å gå på bussen og legge mobilen på leseren i bussen, sier Marianne fornøyd.

Slik får du billetten på mobilen

Med Opplandstrafikk billett-app på mobil har du alltid enkel tilgang til bussen.

1. Last ned appen Opplandstrafikk Billett for iPhone eller Android

2. Registrer bankkortet du ønsker å betale med. Dette trenger du kun å gjøre en gang. Du kan også betale med VIPPS.

3. Kjøp enkeltbillett eller periodebillett med noen få tastetrykk.

Les mer om Opplandstrafikk Billett her!

Ansatte i Opplandstrafikk er veldig fornøyde med billetten. Fra venstre Stine Fredriksen, Maren Høilund og Morten Ovesen.
Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet