Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her er Lillehammers nyforlovede Rema-par:

Flyttet hjem for å satse på butikk og kjærlighet

Annonse fra Rema 1000

Tord Holberg (44) har nettopp lagt det krevende førsteåret som kjøpmann bak seg. Og kronet det hele med å fri til samboer og forretningspartner, Inga Marie Kammen (25).

- Jeg har aldri blitt satt på større prøve i mitt liv, så da vi overlevde dette året var det ikke noe tvil; jeg måtte fri, forteller den relativt ferske kjøpmannen på Rema 1000 sin butikk i Søre Ål.

Holberg er opprinnelig fra Lillehammer, men har bodd i Trondheim de siste 17 årene. Da det åpnet seg en mulighet for å drive Rema 1000 på Søre Ål fikk han med seg samboeren, og flyttet hjem igjen.

STOLTE: Inga Marie Kvammen og Tord Holberg angrer ikke på at de tok over butikken på Søre Ål. (Foto: Marthe Stenberg)

Feirer 1 år på Søre Ål

Neste uke har paret 1-årsjubileum for butikken.

- Det har vært et krevende år, med lite tid til andre ting. Samtidig har det også vært et interessant og lærerikt år, og det er både stort og inspirerende å ha sin egen butikk, forteller Holberg som er klar på at paret driver og eier like mye av butikken selv om det er han som står oppført som kjøpmann.

- Det er helt 50/50 når det gjelder forpliktelser og ansvar for butikken. Jeg er veldig glad for at vi er to. Jeg og Inga Marie utfyller hverandre, også når det gjelder å drive butikk, forteller kjøpmannen som åpenbart er strålende fornøyd med valget av partner.

Jeg er fortsatt forundret over at det går an å leve så tett som oss.

Tord Holberg

KJÆRLIGHET: Butikkdriverne på Søre Ål har nettopp forlovet seg. (Foto: Marthe Stenberg)

- Unik Rema-kultur

Paret møttes da de begge jobbet i dagligvarebransjen i Trondheim, og har vært sammen siden 2015.

- Det er ikke mange minuttene i løpet av en dag hvor vi ikke ser hverandre. Jeg er jo fortsatt forundret over at det går an å leve så tett som vi gjør, sier 44-åringen mens forloveden nikker.

Selv om det har vært et hektisk år er det ingen av dem som angrer på valget om å flytte til Lillehammer og starte egen butikk.

- Måten vi har blitt tatt i mot i Rema 1000-kjeden har vært helt fantastisk. Det er rett og slett en unik Rema-kultur.

MYE JOBB: Paret innrømmet at det ikke har blitt mye avkobling fra Rema 1000 det siste året. (Foto: Marthe Stenberg)

Rema 1000 skal være synlige i lokalsamfunnet på Søre Ål.

Tord Holberg

Frir til lokalsamfunnet

Tord og Inga Marie har spesielt en ting til felles når det gjelder å drive butikk - de er veldig opptatt av butikkstandard. Det skal synes i Rema 1000-butikken på Søre Ål.

- Vi er på god vei til dit vi ønsker å være; en god nærbutikk for området som tilbyr et godt produkt og god stemning. Målet er at hvem som helst skal komme hit når som helst og gå igjen med et smil om munnen.

Paret er også opptatt av at butikken skal gi tilbake til lokalsamfunnet på Søre Ål.

- Rema 1000 skal være synlige i lokalsamfunnet her - på de arenaene som vi kan synes - og gi en del tilbake til det lokale.

Og selv om det dukket opp et par grå hår i løpet av det første kjøpmannsåret er det nyforlovede paret krystallklar:

- Vi er optimistiske for framtiden. 

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet