Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rema 1000-talentet:

Fra læregutt til kjøpmann med suksess

Annonse fra Rema 1000

Simen Rusten (37) skulle bare ta et friår etter at bacheloren i økonomi var levert. Nå dedikerer han hele livet sitt til Rema 1000.

Simen Rusten skulle ikke bli noe kjøpmann. For 16 år siden fikk han seg jobb på Rema 1000 ved siden av studier. Under det såkalte friåret mellom bachelor og master-utdanningen ble han imidlertid mer og mer involvert i driften hos Rema-butikken på Strandtorget.

- Jeg ble ganske fort fruktansvarlig i løpet av det friåret mitt. Og etter det bare ballet det på seg, forteller 37-åringen som i 2010 ble NK for Pål Sommerseth på Strandtorget.

Under Sommerseth sine vinger begynte dagligvareeventyret for fullt.

- Simen var på fra dag en, var veldig selvstendig og gikk gradene. Det var en fornøyelse å ha han i arbeid, og aldri noe tvil om at han en dag kom til å bli kjøpmann hvis det var det han ville, forteller læremesteren.

Jeg blir i dagligvaren nå. Det er jo dette jeg kan.

Simen Rusten

VELKOMMEN: Simen Rusten er stolt kjøpmann på Røyslimoen. (Foto: Marthe Stenberg)

Dette er Rema 1000 talent:

- Talentprogrammet er REMA 1000 sin egen Kjøpmannsskole – for de som har et sterkt ønske om å drive og lede sin egen butikk.

- Talenter rekrutteres i all hovedsak internt i REMA 1000, og kursholderne er noen av Norges beste Kjøpmenn.

- Talentprogrammet går over ett skoleår fordelt på 8 samlinger (1 uke per samling), og holdes primært på Ladevollen som er Rema 1000 sitt eget kurssenter på Oppdal.

- Hovedfokus i programmet er ledelse, økonomistyring, praktisk butikkdrift og salg og gjennomføring.

- Det hele avsluttes med utdeling av vitnemål, "vår filosofi" med Odd Reitan og påfølgende eksamensfest på Lade Gaard i Trondheim.

Åpnet butikk fra skrætsj

Våren 2015 ble det klart at det skulle komme ny Rema 1000-butikk på Røyslimoen. Den høsten åpnet Simen sin første butikk fra skrætsj. Nå er han ikke i tvil om at det er denne bransjen han hører til.

- Jeg blir i dagligvaren. Det er jo dette jeg kan, sier han med et lurt smil.

At 37-åringen kan butikk er det nemlig ingen tvil om. Omsetningen på Røyslimoen har doblet seg siden åpningen. Resultatene kommer imidlertid ikke av seg sjøl.

- Jeg har satt av tre år av livet som kun skal dreie seg om jobbing. Det er den tiden det tar for å få alt på stell med en butikk. Så nå er det bånn gass i noen år uten så mye fritid, forteller den joviale kjøpmannen før han gliser.

- Jeg har ikke lyst på noe vanlig arbeidsuke. Det er sånn her det er å drive for seg sjøl, legger han til.

Å være kjøpmann er nemlig ingen A4-jobb. I tillegg til å sørge for driften og de ansatte, finner du Simen både bak kassa og rundt om i butikkhyllene på Røyslimoen. Like viktig som å rydde på plass ferskt brød til kundene, er det å stå opp klokka tre på natten hvis det har gått en alarm.

- Det er en sammensatt jobb. Ingen dag er lik, og det er helt topp.

Å være kjøpmann i Rema 1000 innebærer at man driver sitt eget selskap lokalt, som etterlever konsernets konsept og filosofi.  

MYE JOBB: Simen legger ikke skjul på at han i perioder har jobbet over 100 timer i uka. Nå har han trappet ned, men vil ikke ha noe vanlig arbeidsuke. (Foto: Marthe Stenberg)

Jeg hadde aldri blitt så god som jeg er i dag, hvis jeg ikke hadde jobbet for Pål.

Simen Rusten

Kopierer læremesteren

I tillegg til å være kjøpmann er Rusten også mentor i regionen, det vil si at han veileder nyoppstartede kjøpmenn. Han er også kursholder for hele landet i utvikling i ny butikkdata. Når det gjelder hvordan han drifter butikk gir han mye av æren til sin læremester på Strandtorget, Pål Sommerseth.

- Jeg hadde aldri blitt så god som jeg er i dag, hvis jeg ikke hadde jobbet for han. Det handler om å kunne sunn og god økonomisk butikkdrift. I tillegg lærte jeg mye om hvordan man kan få flinke folk. Det handler om verdibasert ledelse fra a til å. 

Mer hokus pokus enn det er ikke suksessen den unge kjøpmannen har hatt til nå.

- Det jeg gjør her på Røyslimoen er egentlig en blåkopi av sånn Pål har drevet. Vi er også begge opptatt av å gi folk frihet under ansvar og frihet til å prøve og bli gode.

Et produkt av Rema-skolen

Rema 1000 har sitt eget talentprogram for kjøpmenn (se egen faktaboks), og i 2014 fullførte Rusten programmet som drar seg over ett år.

- Det var et veldig bra år hvor jeg lærte mye om både meg sjøl og andre, og knyttet til meg et nettverk som jeg fortsatt har i dag, forteller han.

- Jeg anbefaler virkelig Rema 1000 sin kjøpmannskole hvis det er andre som har et ønske om å drive sin egen butikk, legger han til.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet