Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Pål og Stian Sommerseth fører arven videre:

Over 100 år som kjøpmannsfamilie

Annonse fra Rema 1000

Pål Sommerseth har hatt stor suksess som kjøpmann for flere Rema 1000-butikker i over 30 år. Nå styrer han en stø skute på Strandtorget sammen med sønnen Stian.

- Jeg syns det er helt fantastisk at det er en familiebedrift som vi driver sammen, forteller Pål Sommerseth og ser bort på sønnen Stian.

- Ja, det er jo dette som er vår kvalitetstid sammen, kontrer sønnen og gliser.

Jeg er jo bestefar og har derfor ingen begrensninger når det kommer til og prøve å påvirke de til å velge riktig vei her i livet.

Bestefar Pål Sommerseth

GIR GJERNET: Far og sønn Sommerseth er veldig opptatt av butikken sin på Strandtorget. (Foto: Marthe Stenberg)

Flere generasjoner kjøpmenn

Det er ikke noe tvil om at butikkteften ligger i blodet på familien Sommerseth. 

I 1916 startet nemlig bestefaren til Pål som kjøpmann. Faren fulgte selvsagt etter, og både Pål og hans bror endte opp som kjøpmenn. Nå er Stian fjerde generasjon kjøpmann i Sommerseth-familien. Han har også tre barn som får god pekepinn fra bestefaren om hva de bør bli når de blir store.

- Jeg er jo bestefar og har derfor ingen begrensninger når det kommer til og prøve å påvirke de til å velge riktig vei her i livet, sier Pål med glimt i øyet.

- De skal så klart få velge helt sjøl hva de vil bli, men sånn som meg og min bror i oppveksten har også dem allerede vært mye i butikken å hjulpet til med småting, forteller Stian.

Se videoreportasjen av far og sønn øverst i artikkelen.

ORDEN I SAKENE: Det skal være orden i butikken til Sommerseth-gutta. (Foto: Marthe Stenberg)
FAMILIEBEDRIFT: Far og sønn, Stian og Pål Sommerseth driver Rema 1000 på Strandtorget. (Foto: Marthe Stenberg)

- Jeg har en veldig snill kone

Butikken på Strandtorget blir 25 år neste år. Stian har mange gode barndomsminner fra butikken, som han nå driver.

- Jeg husker veldig godt da vi åpnet denne butikken. Her var det hyller og høyt under taket, så vi kunne  klatre høyt. Og sitte der å se på kunder og folk. Vi trodde at vi var i vår egen verden. Det var kjempestas, minnes han.

Tidligere har pappa Pål vært regionsdirektør i Rema 1000. Nå er det kun fokus på driften av Strandtorget, mens Stian i tillegg er kjøpmann for Rema 1000 på Vingrom. Det blir ikke mye tid til annet, innrømmer de. Det er også sånn de liker det best.

- Jeg har en veldig snill kone, som gjør det mulig å få kabalen til å gå opp med tre barn. Det hender så klart at vi sliter med å sy det sammen, og da er det greit at det ikke er en fremmed jeg må sende for å hente barna mine men at det er bestefar som kommer, forteller Stian og humrer. 

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet