Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møt lagersjef Bård

Annonse fra Rema 1000

Bård Hamnes (44) har de siste 20 årene stått klar utenfor Rema 1000-butikken på Strandtorget klokken seks om morgenen, fire dager i uka.

Bård Hamnes elsker hverdagen han har hatt på Rema 1000 Strandtorget de siste 20 årene. Han får også meget gode skussmål fra sjefen, Pål Sommerseth.

- Alle kjenner jo Bård. Han er et veldig bra innslag i gjengen vår her på Strandtorget. For å si det sånn; vi merker ikke så mye til når han er her, men merker det veldig godt når han er borte, sier Pål og ser bort på eleven sin.

Det vil være et stort tap for oss den dagen han slutter.

Pål Sommerseth

- Alltid blid og fornøyd

44-åringen var ute etter et sted hvor han kunne gjøre nytte av seg da jobben på Rema 1000 dukket opp. Nå er arbeidstittelen lagersjef.

- Bård har jo veldig høy funksjonsgrad og er kjempeivrig. Vi har jo et ønske om å gi han en verdifull hverdag, og det kan det jo virke som om vi har fått til ettersom han har vært her så lenge. Han er også alltid blid og fornøyd, forteller Sommerseth før han presiserer.

- Det vil være et stort tap for oss den dagen han slutter.


FORNØYD: Pål Sommerseth har kun lovord å si om Bård Hamnes. (Foto: Marthe Stenberg)

Elsker å prate med folk

Bård står opp klokken fire hver morgen. Han bruker god tid på å gå fra boligen sin og ned til Strandtorget. På veien er han også innom et par bensinstasjoner og slår av en prat.

Far og sønn, Pål og Stian Sommerseth har en liten intern konkurranse om hvem som kommer først på jobb. Noen ganger blir de slått av Bård som står klar før klokken seks på morgenen, klar for dagens arbeidsøkt.

- Jeg pleier å spise frokost på Statoil mens jeg venter på Pål og Stian, sier Bård og gliser.

- Hva er det beste med jobben i Rema 1000?

- Jeg liker å rydde og prate med folk. Og se på damene.

DRIFTIG: Bård er opptatt av å jobbe og ha det ryddig. (Foto: Marthe Stenberg)

- Utvikler seg hele tiden

Hvis Bård har hatt ferie sier han akkurat hva han mener om hvordan de andre har holdt orden på lageret, mens han har vært borte.

- Da må jeg kjefte litt på dem. Jeg merker at det ikke er like bra der når jeg er borte, sier Hamnes med glimt i øyet.

44-åringen holder seg aktiv med både ski, korps og trening på helsestudio. Sjefen Sommerseth forteller også at han er et arbeidsjern.

- Han holder orden på lageret, jobber på og utvikler seg hele tiden.

Redaksjonen i Gudbrandsdølen Dagningen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet