Vy – og fy! Jeg tar heller fly

FY FOR VY: Dårlig service for billettbestillinger med VY, mener innsenderen.

FY FOR VY: Dårlig service for billettbestillinger med VY, mener innsenderen. Foto:

Av
DEL

Leserinnlegg
Jeg satt og klikket og klikket og klikket og klikket hjemme på datamaskinen. Jeg var flink, mente jeg selv. Fant togbilletter på strekningen jeg skulle reise til, og klikket på hvor jeg skulle sitte i toget, ja, det ække måte på hvor "enkelt" det har blitt. Fikk til og med betalt, ved hjelp av nok en lang rekke med klikk.

Men så: "Billetten får du i Vy-appen", sto det, og det sto videre: "Du kan hente billetten din i Vy-appen ved å bruke referansekoden blablablabla".

Det sto masse mer: "Husk at kvitteringen ikke er en gyldig billett", og videre: "Det er midlertidig ikke mulig å hente ut billetter i automater når de er kjøpt på vy.no"

Jammen hvor i h ... skal man kjøpe det da? Man går jo inn på Vy.no for å kjøpe billetter, men man kan altså ikke hente dem noe sted, man må ha en app. Noe app har jeg ikke, men jeg klikket rundt for å se om jeg kunne få tak i både app og disse billettene som var kjøpt og betalt, men nei da, maskinen min må først laste ned et app program for å laste ned apper. Utover det, masse svadainfo om at man kan kjøpe billetter i Vy-appen. Den gir deg tilgang til billetter både for pendlere og for dem som reiser en gang iblant." sto det, og videre: Dette var "tilgjengelig for iPhone og Android."

Jeg skal da ikke til en astriode eller Android, hvor eller hva nå enn det er. Jeg skal til Mo i Rana, og dit går det tog, men uten en app, ingen billett. Jeg forsto etter de verste negative vyene hadde lagt seg, at jeg måtte ringe til Vy. Ikke helt enkelt det heller. På nettet var det masse info om de vanligste spørsmålene, men omsider fant jeg et telefonnr. En slapp stemme sa etter masse babbel om at jeg kunne gå inn på Vy dått enno, at jeg sto som nr. 18 i køen, (tydelig flere enn meg som sliter, tenkte jeg), men denne slappe stemmen sa også at den var glad at jeg ventet, og at jeg snart ville få hjelp. Det tok 30 minutter, det, med stadig påminnelser om at jeg sto i kø, og snart ville få hjelp. Men da, da jeg fikk hjelp, fikk jeg vite at når jeg hadde valgt å få billettene på App, kunne ikke dette gjøres om.

Jeg hadde da vel ikke valgt det. Man velger da vel ikke sånt, da man ikke har noen app. Det var nettsida til Vy som valgte dette, ikke jeg. Dama forsto dette, og forklarte at systemet var blitt oppgradert i det siste. Jaha, bare appere som kan ta toget over lengre distanser nu for tiden. Men etter hvert ble hun hjelpsom, det skal hun ha. Så etter nye, drøye 20 minutter fikk hun ordnet nye billetter til meg som faktisk kunne hentes på jernbanen, og de billettene jeg først hadde kjøpt, ble kansellert, og jeg får pengene tilbake om en ukes tid eller så.

Uansett, neste gang tar jeg fly, og jeg vil ikke skamme meg over det. Men Vy bør skamme seg, Vy-Skam.

Jan Paulsen, Lillehammer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags